Overslaan en naar de inhoud gaan

Ster in 2026: geen onnodige veranderingen aan sterk fundament

De nieuwe tarieven van Ster zijn bekend. Tijdens een uitzending over kansen bij de publieke omroep, presenteerde Ster haar plannen.
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Ster in 2026: geen onnodige veranderingen aan sterk fundament

De tarieven voor adverteren bij Ster in 2026 zijn bekend. Tijdens een online uitzending over kansen en ontwikkelingen bij de publieke omroep in het nieuwe mediajaar, presenteerde Ster haar plannen voor 2026.

Het evenement Ster Focus op 2026 is ​hier ​terug te kijken.

Ontwikkelingen bij Ster

In de uitzending blikten Ster-bestuurders Carla Berkhout en Frank Volmer onder meer terug op het jubileumjaar en werd de dalende lineaire kijktijd besproken, maar gaven zij ook aan klaar te zijn voor de toekomst. 'Ster is al 60 jaar een begrip in reclame. En klaar voor de toekomst, waarin we blijven verbinden, vernieuwen en versterken. We zijn geen gewone media-exploitant, maar onderdeel van een publieke infrastructuur die al tientallen jaren bijdraagt aan een divers en gewaardeerd medialandschap. Reclame via Ster helpt merken groeien, maar ondersteunt tegelijk de samenleving.'

Consistentie, betrouwbaarheid en duidelijkheid

In de uitzending sprak NPO-presentator Nadia Moussaid met salesmanagers Pim van Midde, Sabrina Pieters en Gerben Teela onder meer over het aanbod van Ster in 2026. In grote lijnen zet Ster haar stabiele beleid van de voorgaande jaren voort. Zo blijven de gewaardeerde prijszekerheid, transparante tarieven en stabiele inkoopmogelijkheden belangrijke fundamenten voor het aanbod. Daarnaast zullen radio- en televisietarieven komend jaar, net als online, uitgedrukt worden in CPM's — oftewel, de kosten per 1.000 bereikte personen. Op deze manier wordt het eenvoudiger om de vergelijking te maken met digitale platforms. 

Televisie: licht stijgende voorraad en prijsstijging

Vanzelfsprekend zijn er ook aanpassingen in het aanbod noodzakelijk. Het is een sportjaar, met twee grote evenementen: Olympische Winterspelen en het WK Voetbal voor mannen - dit levert altijd extra reclame-aanbod op. Tegelijkertijd verwacht Ster dat de lineaire kijktijd komend jaar ook weer daalt. Per saldo neemt het reclame-aanbod hierdoor maar licht toe.

De verhouding van vraag en aanbod, gecombineerd met diverse onzekere factoren, heeft als gevolg dat de druk op de capaciteit van Ster hoogt blijft. Om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk campagnes uitgeleverd kunnen worden, wordt de basisjaarprijs voor televisie bij Ster verhoogd naar €740. De Your Time-inkoopopties, waarbij merken zelf reclameblokken kunnen kiezen, stijgen eveneens — net als de inkoopopties 'voorkeurspositie' en 'hot spot toeslag'.

Radio: minimale prijswijzigingen

Op radio geldt in de basis dat de prijzen minimaal wijzigen. Zo blijven de prijzen van NPO Radio 1, NPO Radio 5 en Combi 50+ gelijk aan 2025. NPO Radio 2 en Combi 25-67 jaar stijgen licht met 2%, maar 3FM daarentegen wordt een paar procent goedkoper. De combi 25-54 jaar verandert in 25-59 jaar. Daarnaast zal er meer keuze in spreiding aangeboden worden, middels de inkoopopties Basis, Plus en Premium, waarmee het mogelijk wordt om (een bepaalde mate van) gegarandeerde spreiding te kopen.

Online ambities

Tijdens de uitzending was er ook aandacht voor de online inkoopmogelijkheden. Ook in 2026 kunnen banners weer ingekocht worden door iedere organisatie. Pre-rolls blijven exclusief beschikbaar voor partijen van algemeen nut, wanneer zij een zogeheten niet-commerciële boodschap hebben. 

Ster wil dat het digitale aanbod toegankelijk is voor álle adverteerders. Hierover zijn al vele gesprekken gevoerd met betrokkenen in Den Haag, en dit zal Ster in 2026 voortzetten. Als de inkoop van online video weer voor iedere organisatie beschikbaar gesteld kan worden, levert dat extra inkomsten op — deze kunnen de bezuinigingen bij de NPO enigszins opvangen. 

Meer over Ster Focus

Elk jaar blikt Ster in een online programma vooruit naar het nieuwe mediajaar en presenteert zij haar optimalisaties in inkoopmogelijkheden. In een half uur ben je helemaal bijgepraat over de ins en outs voor Ster in 2026. Het evenement Ster Focus op 2026 is ​hier​ terug te kijken. Een overzicht van de inkoopopties is ​hier​ te vinden.

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw merk? Wij denken dagelijks mee met onze klanten en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Met onze vaste, transparante prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken? Neem vooral contact op!

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in