Overslaan en naar de inhoud gaan

Ziemi: Online impact met banners op NOS.nl

Ziemi bereikte 3,2 miljoen impressies met een opvallende fietsveiligheidscampagne via banners op NOS.nl.
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Ziemi: Online impact met banners op NOS.nl
Ziemi: Online impact met banners op NOS.nl

Een groter publiek bereiken met een onbekend, maar belangrijk verhaal? Dat was precies de uitdaging van Ziemi. Deze innovatieve start-up ontwikkelde een unieke fietsverlichting voor betere zijwaartse zichtbaarheid. Om hun boodschap effectief te verspreiden, experimenteerden ze met een online display campagne via Ster. Met succes: de campagne leverde 3,2 miljoen impressies, een sterke CTR (click-through rate) en meer dan 8.000 websitebezoekers op!

Fietsveiligheid onder de aandacht brengen

Ziemi is opgericht door Luci Santema en Douwe Korver. Hun missie is helder: de verkeersveiligheid voor fietsers verbeteren. Dat doen ze met de zogeheten Biomotion-verlichting, die de bewegende benen van fietsers zichtbaar maakt. Juist dat deel van het lichaam blijkt essentieel voor herkenning. Een slimme oplossing, want maar liefst 71% van de fietsongelukken ontstaat door zijwaartse aanrijdingen.
Vier jaar na de oprichting besloot Ziemi om voor het eerst te investeren in betaalde marketing. Ze kozen bewust voor Ster, met als belangrijkste doel het verhogen van hun naamsbekendheid.

Waarom kiezen voor Ster?

Ziemi wilde zichtbaar zijn op een platform dat past bij de ernst van hun boodschap.

''Als we adverteren willen we aanwezig zijn op een serieus kanaal. Zijwaartse zichtbaarheid is een urgent verkeersprobleem en een serieus onderwerp. Het is onze taak om mensen er bewust van te maken. Zijn zij wel goed verlicht op de fiets? NOS.nl is een kwalitatieve website. Daar past onze advertentie dus goed tussen.''

Douwe Korver- Mede-oprichter Ziemi

Ook de toegankelijke prijs was een doorslaggevende factor. Voor een bedrag van €8.000,- kon Ziemi een indrukwekkende campagne opzetten. De banners werden 3,2 miljoen keer vertoond, waarvan 2,65 miljoen keer op NOS.nl. Ook andere NPO-platformen werden ingezet, zoals npo.nl, maxvandaag.nl, nporadio1.nl en nporadio2.nl.
Ziemi hecht veel waarde aan leren en verbeteren, en ziet campagnes ook als een manier om inzichten op te doen. De klantportal van Ster speelde hierin een belangrijke rol: door het gebruiksgemak en de overzichtelijkheid konden ze snel schakelen en waardevolle resultaten verzamelen.

''Het werkt zo gemakkelijk. Je hebt controle over alles: van uploaden tot resultaten inzien. Er is geen andere partij waarbij dat zo soepel verloopt.''

Douwe Korver- Mede-oprichter Ziemi

Creatie met impact: hoe trek je de aandacht?

Tussen het nieuws, de headlines en talloze visuals op NOS.nl is het niet makkelijk om als merk de aandacht te trekken. Daarom besloot Ziemi hun boodschap te testen met twee soorten banners: een statische variant en een bewegende versie. Beide leverden opvallend goede resultaten op. De bewegende banner sprong eruit met een CTR van 0,25%, terwijl ook de statische versie boven verwachting presteerde met 0,21%.

Wat maakt een banner effectief? 

Een effectieve bannercampagne begint bij slim ontwerp. De campagne van Ziemi laat zien hoe je opvalt tussen alle online prikkels:

- Ga voor één sterke boodschap. De bewegende banner draaide om één heldere vraag: "Veilig op de fiets?". Een simpele, krachtige boodschap die meteen tot nadenken aanzet.

- Speel met contrast. Opvallen begint bij kleurgebruik. In de bewegende banner van Ziemi was het contrast tussen oranje en zwart opvallend hoog. Ook de visuele afwisseling – de broek die van licht naar donker verkleurt – werkte goed.

- Trek aandacht met beeld. De bewegende banner van Ziemi liet zien hoe krachtig beweging kan zijn: het valt sneller op en vergroot de kans dat iemand stopt met scrollen. Denk bewust na over je visuals: een sterk beeld trekt niet alleen de aandacht, maar houdt die ook vast.

- Zorg dat je logo zichtbaar is. Veel mensen zoeken automatisch naar het logo. Ziemi plaatste het duidelijk en met voldoende contrast in de kijkroute van de banner.

Resultaat met vervolg

De campagne leverde niet alleen bereik, maar ook concrete resultaten op: meer dan 8.000 mensen bezochten de website.

''Dat vinden we een mooi aantal. Dit was niet eens ons hoofd doel. Ons doel was awareness verhogen. Dat het ook heeft gezorgd voor veel websitebezoekers, is natuurlijk wel heel erg welkom.''

Luci Santema- Mede-oprichter Ziemi

Én er zijn plannen voor een vervolg. In het najaar – wanneer fietsveiligheid extra relevant is – willen Luci en Douwe opnieuw campagne voeren. Dan met een bredere aanpak, waarbij ook televisie onderdeel uitmaakt van de mix.

''We zijn nog lang niet klaar met experimenteren. De bekendheid van het probleem en onze oplossing willen we verhogen onder het grote publiek. Televisie zou een heel mooi medium zijn om toe te voegen aan onze online campagnes. ''

Luci Santema - Mede-oprichter Ziemi

Ook zichtbaar worden via Ster?

Ziemi bewijst dat je met een slimme en doelgerichte campagne ook als start-up grote stappen kunt zetten. Benieuwd wat online display via Ster voor jouw merk kan betekenen? Of juist benieuwd naar andere mogelijkheden, zoals televisiecampagnes of radio? Neem gerust contact op met een van onze accountmanagers.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in