Overslaan en naar de inhoud gaan

Merken verliezen hun publiek binnen 3 seconden – Ludwig Möckel weet waarom

Creatieve expert Ludwig Möckel komt op 1 oktober naar Amsterdam voor een exclusieve VIA-sessie.
Partner
VIA

VIA is een netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de meer dan 300 leden de markt vooruit helpt. Een netwerk waarin plaats is voor data, media, creatie, technologie en voor iedereen in de branche. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame-, communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. VIA is onderdeel van EACA en IAB netwerk.

Ludwig Möckel, Teads Studio
Ludwig Möckel, Senior Creative Strategist bij Teads Studio

Merken investeren miljoenen in data, targeting en premium inventory, maar verliezen hun publiek vaak al binnen de eerste drie seconden. Volgens Ludwig Möckel, Senior Creative Strategist bij Teads Studio, is dat geen kwestie van verkeerde mediakeuzes, maar van creatieve misstappen. “Die eerste seconden zijn beslissend,” zegt hij. “Als je product pas na tien seconden verschijnt of je verhaal te traag op gang komt, ben je je publiek allang kwijt.”

Precies daarom reist Möckel begin oktober naar Amsterdam: om vakgenoten te laten zien hoe je met slimme creatieve optimalisatie zulke misstappen kunt voorkomen en omnichannel campagnes juist meetbaar effectiever maakt. Op woensdag 1 oktober spreekt hij tijdens The Creative Wake-Up Call: Optimization in Action, een exclusieve VIA-ontbijtsessie in Capital C.

Van Cartier tot Max Factor: bewijs dat creatieve details het verschil maken
Möckel illustreert zijn punt met voorbeelden van onder andere Cartier en Max Factor. In de 3D-campagne van Cartier leek een ring letterlijk uit het CTV-homescreen te zweven. Door slim gebruik van diepte, beweging en schermvullend design ontstond een moment van verwondering. Geen onderbreking, maar pure beleving. Cartier’s eerste 3D CTV HomeScreen-campagne genereerde meer dan 12 miljoen impressies en liet zien hoe belangrijk het is om creatie niet achteraf aan te passen, maar vanaf het begin specifiek voor het kanaal te ontwerpen.

Waar Cartier op het grote scherm voor verwondering zorgde, koos Max Factor voor directe interactie. In een interactieve video-advertentie konden gebruikers zelf de mascaraborstel bewegen en direct zien welk effect dat had op de wimpers. Zo werden de productvoordelen direct zichtbaar en kreeg de merkbelofte van effortless transformation letterlijk vorm. Het resultaat: 28 procent hogere Ad Recall en een ervaring die door gebruikers als 21 procent minder storend werd beoordeeld dan de oorspronkelijke video.

Waarom aandacht de enige echte valuta is
De voorbeelden van Cartier en Max Factor laten zien dat kleine creatieve ingrepen, die passen bij het device waarop ze getoond worden, enorme effecten hebben. Maar hoe maak je dat concreet? Jarenlang keek de industrie vooral naar viewability. Volgens Möckel zegt dat te weinig: “Viewability vertelt je of een advertentie in beeld kwam. Aandacht vertelt je of iemand echt geraakt werd en dat is de enige metric die er toe doet.”

Onderzoek van Kantar onderstreept dat punt. Campagnes die de aandacht weten vast te houden, scoren 55 procent sterker op merkbekendheid en laten een stijging van bijna 30 procent in aankoopintentie zien. “Met andere woorden,” zegt Möckel, “een sterke creatie tilt al je media-investeringen op.”

Wake-up call in Capital C
Op 1 oktober laat Möckel in Capital C, Amsterdam, zien hoe creatieve optimalisatie er in de praktijk uitziet. Tijdens de VIA Creative Wake-Up Call: Optimization in Action neemt hij deelnemers mee door concrete cases – onder andere van Cartier tot Max Factor – en laat hij live zien welke keuzes effect hebben en welke niet. De sessie is opgezet als een interactieve workshop: deelnemers analyseren varianten, zien de impact en leren hoe je bestaande assets voor verschillende type media, met kleine aanpassingen, aanzienlijk sterker maakt.

“Het doel van de workshop is dat je meteen concrete verbeteringen in je eigen omnichannel campagnes kunt doorvoeren,” zegt Möckel. “Campagnes sneuvelen niet op media, maar op creatie – en dat is precies het deel dat je zelf in de hand hebt.”

De ontbijtsessie is gericht op creatieve strategen, digital seniors, client leads, comms directors, commercial creatives en senior media planners. Er zijn slechts vijftig plekken beschikbaar.

Meer informatie en aanmelden

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
VIA

VIA is een netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de meer dan 300 leden de markt vooruit helpt. Een netwerk waarin plaats is voor data, media, creatie, technologie en voor iedereen in de branche. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame-, communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. VIA is onderdeel van EACA en IAB netwerk.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in