Dit is wat YouTubers succesvol maakt

RTL MCN baas Erik Kepper schetst wat de grote YouTubers gemeen hebben.

Inmiddels is duidelijk dat online-tv op meerdere vlakken voor disruptie heeft gezorgd. Niet alleen door het nieuwe kijkgedrag, maar ook door het feit dat iedereen nu via online-technologie de hele wereld snel kan bereiken.

Worm hole
Ineens was daar een worm hole binnen de tv-wereld, YouTube genaamd. Een online-tv-kanaal kan easy worden aangemaakt en hierdoor ligt de wereld aan de voeten van creatieven, presentatoren en producenten. Maar ook voor ondernemende sterren, muzikanten, koks, journalisten, atleten, fashion goeroes en gamers.


YouTube-kanalen poppen als paddenstoelen uit de grond, met unieke thema’s en bijzondere personages. Grappige-, entertaining-, informatieve- of soms een beetje shocking formats worden op het wereldwijde tv-platform gebroadcast en dat vaak allemaal uit de creatieve koker van de kanaaleigenaar zelf. Een beetje creatieve geest kan zijn eigen tv-kanaal starten en heeft (als het aanslaat) direct toegang tot miljoenen fans. Een sterrenstatus wordt behaald en de YouTuber rolt vervolgens uit via tv, festivaloptredens, evenementen, boeken et cetera.

Creatieve ideeën kunnen één op één worden gedeeld met de wereld en proactief worden aangepast en vergroot. Iedereen krijgt de kans, zonder dat iemand van bovenaf zegt dat ‘ie goed of slecht is. En last but not least: het geeft de ultieme vrijheid. Als je echt talent hebt kan je op YouTube je miljoenenpubliek vinden en hier een flinke boterham mee verdienen.

Drive
Maar wat is dan de succesformule? Want niet elke YouTuber heeft duizenden volgers. Inmiddels zijn mijn team en ik er achter gekomen wat alle succesvolle influentials met elkaar gemeen hebben: ze zijn stuk voor stuk topondernemers. Deze talenten hebben een enorme drive, zijn niet afwachtend en bezitten een echte ondernemersspirit.


Het is niet alleen een format bedenken, opnemen met een videocamera en op YouTube plaatsen. We hebben hier te maken met mensen die groot denken, kansen zien en er zelf alles aan doen om deze kansen ook te pakken. Zij kicken net als de eindbaas op de meetbare cijfers en resultaten, verhogen telkens weer hun doel en verscherpen hun visie. Zij werken keihard om hun kijkers steeds weer opnieuw te voeden met unieke en deelbare content. 

Persoonlijkheid is product
Daarnaast is hun persoonlijkheid tevens hun product. Alles wat je ziet is echt en kwetsbaar. Dat vergt ook moed en een vorm van discipline. Deze video-ondernemers denken steeds een stap verder en gaan voor directe interactie met hun publiek. Bouwen hun imperium uit met bijvoorbeeld merchandise, liveoptredens, branded content en sponsorships. Zo vlug als social media werken, zo snel denkt en handelt deze generatie. Zij willen niet afwachten, maar liever zelf doen, actie ondernemen en ook daadwerkelijk mooie dingen realiseren. 


PewDiePie, Hardwell, Anna Nooshin, Michelle Phan
Een kleine greep aan succesvolle video-ondernemers is het inmiddels bekende verhaal van het internationale YouTube-fenomeen PewDiePie, die ooit een simpel gameplatform begon en inmiddels met 47 miljoen abonnees is uitgegroeid naar een waar entertainmentimperium.

Maar ook Michelle Phan: zij begon als content maker met make-up tutorials op haar eigen YouTube-kanaal, waar ze inmiddels bijna negen miljoen abonnees bedient. Door haar succes heeft ze haar eigen MCN-netwerk (samen met Edemol-Shine) opgebouwd, waar ze andere YouTubers zakelijk ondersteunt.

Dan heb je Hardwell, eerder nummer één dj van de wereld. Hij heeft met bijna drieënhalf miljoen abonnees een platform waar hij onder andere zijn wekelijkse optredens op exploiteert en hiermee zijn populariteit wereldwijd vergroot.

: Pizzabezorging in een Bouwmarkt 2.0 [OPDRACHT]


Misschien iets minder bekend is Jamal Edwards van SBTV. Hij startte op vijftienjarige leeftijd met een camera en een liefde voor rap zijn een eigen kanaal. Hier geeft hij bekende en onbekende rappers een podium.

Een van Nederlands succesvolste ondernemende influentials is onder anderen Anna Nooshin. Ze begon als beauty vlogger, is een rasechte onderneemster en eigenaar van onder andere NSMBL en haar eigen succesvolle kanalen. Daarnaast is ze inmiddels ook een veelgevraagde presentatrice bij RTL Boulevard, jurylid bij Hollands Next Top Model en één van de kandidaten van Expeditie Robinson.

Ook Mertabi en Cinemates hebben hun ondernemersstrepen meer dan verdiend. Zij hebben hun succesvolle online tv-stations uitgebreid met een eigen productiehuis en zijn de oprichters van het eerste Nederlandse millenial online-tv event: VEED - waar onder andere de VEED Awards plaatsvinden. Sinds april is daar ook VEED Magazine bijgekomen, een samenwerking met FC Klap.


Zelf ben ik ontzettend trots op ons eigen StukTV, het grootste Nederlandse YouTube-kanaal in de doelgroep 20-35. Giel, Stefan en Thomas zijn drie zeer getalenteerde jongens, die oneindig veel inspiratie en ideeën opboeren. Deze zomer reizen ze als supersterren alle costa’s langs, waar ze spraakmakende formats opnemen en DJ-optredens verzorgen in de vetste clubs. Deze heren zijn de vaandeldragers van het begrip video-ondernemer.

Erik Kepper is general manager van RTL MCN

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie