Premium

Dit zijn de 10 beste Nederlandse PR-stunts volgens experts

Uit het overzicht van 50 meest memorabele PR stunts van eigen bodem kozen 10 deskundigen hun 10 favorieten.

Adformatie plaatste vorige week voor zijn 50-jarig bestaan een overzicht van de 50 meest memorabele PR-stunts van Nederlandse bodem.

Het overzicht roept natuurlijk direct de vraag op: maar wat is dan de beste stunt?

In een afzonderlijke poll voor communicatieprofessionals kun je op jouw favoriet stemmen.

We vroegen eerst 10 onbetwiste PR-experts naar hun voorkeuren en stelden op basis daarvan de top-10 samen van Nederlandse PR-stunts volgens experts.  

De experts:

Hafida Abahai (directeur Weber Shandwick Nederland),
Henk Boersen (directeur Glasnost),
Jacqueline Bosselaar (directeur Het PR Bureau | HPB),
Jhorna Erkens (directeur Bex*communicatie),
Jos Govaart (directeur Coopr),
Roby Hormis (directeur Tosti Creative),
Marjoleine van Klaveren (directeur BijlPR),

Vera Kops (directeur Team Lewis),
Rocco Mooij (communicatie-expert en publicist),
Gijs Moonen (directeur Ovide Agency).

De top-10 van Nederlandse PR-stunts

We tellen af en beginnen met de nummer 10, een plek waar de voetbalclub Ajax zelden trots op zal zijn, maar er hier een prachtige klassering mee scoort. 

10. A piece of Ajax

Ajax kon het kampioenschap in mei 2021 niet met zijn supporters vieren door coronamaatregelen. Oplossing: En smolt de kampioensschaal om tot 42 duizend kleine kampioensterren voor de seizoenkaarthouders.


9. Bavaria’s strijd voor Carnavalvrij

Actie rond Sjefke Vaeren (Björn van der Doelen) om van carnaval een officiële feestdag te maken.


8. Bavaria Babes dansen op WK Voetbal 2010

Opnieuw Bavartia. Het was in 2010 geen biersponsor van het WK voetbal, maar danste daar slim omheen. Tijdens de WK-wedstrijd Nederland-Denemarken verkleedden 36 vrouwen zich als Deense fans om na 20 minuten het rood-witte tenue uit te doen. Daaronder bleek een oranje Bavaria-jurkje te zitten. 


7. Heineken laat 1136 voetbalfans Champions League-finale missen 

Heineken organiseerde precies tijdens de Champions League-finale een culturele avond met poëzie en klassieke muziek. De biergigant zorgde dat 1136 voetbalfans aanwezig moesten zijn van hun vrouw, baas of studie. Prachtige prank.


6.  Zeeman undercover op de Fashion Week

Zeeman gaf onder de naam 'Frank' gaf op de Amsterdam Fashion Week 2011 een indrukwekkende show voor de highbrow modeliefhebbers: pas aan het einde bleek het om kleding van de prijsvechter te gaan, die liet zien dat goede kleding en textiel niet duur hoeven te zijn. 


5. The Next Rembrandt

In 2016 werd een schilderij onthuld dat is ngemaakt op basis van data van Rembrandts complete oeuvre. Er was gebruik gemaakt van deep learning-algoritmes en gezichtsherkenningstechnieken. Doel was de conversatie te voeden over de relatie tussen kunst en algoritmes, tussen data en menselijk ontwerp en tussen technologie en emotie.


4. Hema’s mannelijke model voor push up-bh

Hoe breng je een bh aan de vrouw? Met een man. Hema scoorde wereldwijd aandacht met zijn opmerkelijke campagne voor de nieuwe push up-bh waarin Andrej Pejic het model was. Een mannelijk model in vrouwenlingerie was de modewereld nieuw, en trok daarom wedreldwijd aandacht.


3. Mijn naam is Peter

‘Mijn naam is Peter’ werd opgezet via LinkedIn. In januari 2022 veranderden prominente  Nederlandse vrowuen hun voornaam in Peter. Ze protesteerden tegen de positie aan de top van vrouwen; er bleken meer ceo’s met de naam Peter dan dat er überhaupt vrouwelijke ceo's zijn.

 

2. Sweetie het virtuele lokmeisje

Met virtueel lokmeisje genaamd Sweetie slaagde Terre des Hommes en bureau Lemz erin om binnen tien weken meer dan 1000 mannen op te sporen die zich schuldig maakten aan misbruik van Filipijnse kinderen via de webcam. De campagne wilde het probleem adresseren is dat er de politie vaak pas in actie komt na een klacht van het slachtoffer, terwijl er vaak geen aangifte wordt gedaan.


1. De Grote Donorshow

De winnaar! Historische pr-stunt waar internationale zenders als CNN op afkwamen, tevergeefs. In dit rechtstreeks uitgezonden BNN-televisieprogramma moest de dodelijk zieke 37-jarige Lisa kiezen aan welke van de drie nierpatiënten zij haar gezonde nier wilde afstaan. Aan het eind bleek doodzieke Lisa een kerngezonde actrice te zijn en de drie kandidaten – wel ziek overigens - zaten ook in het complot. BNN wilde met het programma aandacht vragen voor het tekort aan donororganen, vijf jaar na het overlijden van zijn oprichter Bart de Graaff aan een nierziekte.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie