Hema-topman ontploft na promoactie AH en ‘bedankt’ Ahold-top

AH roomt volgens hem de markt af met niet-essentiële middelen. Supermarkt: actie was niet terug te draaien door productietijd bonusfolder.

Tjeerd Jegen (hier nog Hema-topman)
ANP, Bart Maat

Hema-topman Tjeerd Jegen heeft in een ongekend felle boodschap op LinkedIn uitgehaald naar de top van Albert Heijn. In een post beticht hij AH ervan de markt af te romen voordat Hema weer open mag

Jegen ontplofte nadat hij een bonusactie van AH tegenkwam waarin het twee Walra-badmatten en -handdoeken aanbiedt voor de prijs van één.

Jegen: ‘Dit is blijkbaar retailsolidariteit midden in een lockdown, waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non food producten in de ramsj gooien.’ 

Essentieel  of niet

Hema dacht medio december de lockdown gedeeltelijk te kunnen ontlopen door alleen food-producten te blijven verkopen. Het leverde Hema destijds, en ook ketens als Action en Wibra, de nodige kritiek op. Het kabinet besloot dat alleen retailers die 70 procent of meer de zogeheten essentiële producten verkopen open mochten blijven.

Dat Albert Heijn onder die voorwaarde zijn waren kon blijven verkopen, maar nu stunt met die niet-essentiële producten schoot Jegen in het verkeerde keelgat.

Jegen tagde in zijn post zowel de ceo van Albert Heijn, Marit van Egmond als de Europese voorman van Ahold Delhaize Wouter Kolk en topman Frans Muller. Hij sprak ze persoonlijk aan met: ‘Bedankt voor jullie steun.’

Reactie Albert Heijn

Albert Heijn reageerde maandagochtend op de kritiek van Tjeerd Jegen. De folder uit zijn LinkedIn-post is die van week één en liep tot  vandaag, laat de supermarkt weten. Die folder was al gedrukt en niet meer tegen te houden, aldus een woordvoerder van AH.

Dat betekent dat er niet meer was in te grijpen in een een folder die pas drie weken na de lockdown in de winkels lag? 'Dat klopt.' 

Albert Heijn stelt alleen nog reguliere non-food producten in zijn assortiment te hebben tijdens de lockdown en terughoudend te zijn in communicatie hierover richting klanten.

'In de bonusaanbiedingen van deze week vind je slechts een paar aanbiedingen voor non-food, zoals voor wasmiddelen. inderdaad, de essentiële producten.'

Jegen op LinkedIn

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
D. Martijn Oostra
Niet ter zake doende maar ik ben achter de Walra geboren en getogen. 😃
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
D. Martijn Oostra
Hema en Albert Heijn zouden eigenlijk een partnerschap aan zijn gegaan. Distrifood 8 nov 2019, Dianne Essenberg, Hema blaast pilot met Albert Heijn af: www.distrifood.nl/formules/nieuws/2019/11/hema-blaast-pilot-met-ah-af-101128539
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jasper Mulder
Of achter de Walra geboren en opgegroeid zijn niet ter zake doende is, me dunkt. De mislukte vrijage tussen AH en HEMA is zeker interessant, l helemaal in het licht van de overname van HEMA door Jumbo-eigenaren. Ik heb me niet gewaagd aan strategische bespiegelingen. Gezien de taalfouten en formulering van Jegen denk ik dat hij deze reactie in een emotionele bui heeft geplaatst. Dat vind ik dan wel weer mooi, iedere standaard- communicatiestrateeg zou hem dit afraden.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie