Horeca verandert Hollandse snackvlaggetjes in 'Snackflags for Ukraine'

Doel van de actie is om via het Rode Kruis slachtoffers van de oorlog in Oekraïne te steunen.

Creatief bureau Cloudfactory en productiemaatschappij Mr. Frank zijn een campagne gestart om aandacht te vragen voor de oorlog in Oekraïne en vooral iets bij te dragen. De bureaus roepen iedere snackbar, haringkraam, deli, cafetaria op om hun snackvlaggetjes te vervangen voor Snackflags for Ukraine, waarmee via een speciale QR-code ter plekke kan worden gedoneerd aan het Rode Kruis.

Hollandse traditie

Julio Álvarez, creative director van Cloudfactory, zegt: 'We zagen hoe mensen Oekraïnse vlaggen op hun balkons hingen en op social media plaatsten. Ik vroeg me direct af hoe we vlaggen, of beter gezegd snackvlaggetjes, konden veranderen in iets meer dan een symbool - namelijk een donatiesysteem. En toen herinnerde ik me de mooie Hollandse traditie van het plaatsen van vlaggetjes op snacks, en kwamen we op het idee van Snackflags.'

De goede zaak

De vriendin van de oprichter van Mr. Frank, Miguel Teixeira, is Oekraïnse. Hij zegt: 'Wakker worden om vijf uur 's ochtends, met mijn vriendin wanhopig huilend, was een ware schok. We wisten meteen dat we iets moesten doen. We zijn natuurlijk pas echt blij zijn als de oorlog voorbij is en de vrede hersteld, maar als het op de campagne aankomt, meten we het succes af aan het aantal vestigingen dat zich bij de goede zaak aansluit en aan het aantal Snackflags dat wordt verspreid zodat mensen gemakkelijk kunnen doneren. Als het lukt om dat landelijk voor elkaar te krijgen, ben ik tevreden.’

De campagne speelt zich voornamelijk online af, in online video en op social media-kanalen zoals Instagram en TikTok. Inmiddels steunen zo'n 100 Amsterdamse horecagelegenheden de actie. Wie de actie nog meer wil steunen, wordt gevraagd deze Insta-post te delen en horecazaken te taggen

Advertentie
advertisement
Advertentie