Onderzoek jaarverslagen: nog nooit waren beursgenoteerde bedrijven zo transparant

26e Jaarverslagenonderzoek beursgenoteerde ondernemingen Hogeschool Leiden.

Beeld van jaarverslag ASML, als beste beoordeeld

De top-75 van beursgenoteerde bedrijven in Nederland communiceert in hun jaarverslagen transparanter dan ooit. Vergeleken met 2016 zijn de jaarverslagen nu 42% transparanter.

Dat blijkt uit het jaarlijks onderzoek van de Hogeschool Leiden naar jaarverslagen, ook dit jaar uitgevoerd onder leiding van Piet Hein Coebergh, lector PR & Transparantie. Het onderzoek bekijkt de manier waarop beursgenoteerde ondernemingen in Nederland communiceren over hun strategie.

Volgens Coebergh is de transparantie ook hoger door de goede economische situatie in 2019. ‘Het is de vraag of de komende jaarverslagen even transparant zijn. Tegelijk versterken bepaalde strategische standaarden zich, zoals het gebruik van SDG’s, de Net Promoter Score en andere vormen van benchmarking die bedrijven niet snel meer zullen loslaten, ook als de economie tegen zit.’

Advertentie
advertisement

Weinig voldoendes

Elk jaarverslag wordt op 16 criteria beoordeeld waarvoor 8 punten zin te behalen, maximaal 128 punten per jaarverslag. Sinds de start van het jaarverslagenonderzoek in 1994 halen maar weinig bedrijven een voldoende rapportcijfer op basis van de criteria door Hogeschool Leiden zijn vastgesteld.

Winnaars zijn dit jaar ASML (met een 7,3), ASR (7,1) en Arcadis (7,0).  Hekkensluiter is WDP met een 0,9. Gemiddeld behaalden de 75 bedrijven een 4,2. Large-cap bedrijven communiceren inmiddels beduidend transparanter dan mid-cap en small-cap: de AEX is 33% transparanter dan de AMX en 52% transparanter dan de Ascx.

Duurzaamheid

Van de top-75 beursgenoteerde ondernemingen in Nederland hanteert 84% de Sustainable Development Goals als strategisch doel. Deze SDG’s van de Verenigde Naties zijn inmiddels het onbetwiste ijkpunt voor de dduurzaamheidsstrategie van beursgenoteerd Nederland: 63 van de top-75 beursgenoteerde bedrijven in Nederland hanteren deze doelstellingen. Ook huldigt bijna 90% van het beursgenoteerde bedrijfsleven de begrippen reputatie, transparantie en purpose. Bijna 70% van de ondernemingen zegt een bijdrage te leveren aan de circulaire economie.  

Lees hier alle conclusies van “Het Jaarverslagenonderzoek 2020” op

Plaats als eerste een reactie

Advertentie