Nederlandse consument positief over merken die geen cookies gebruiken

Seedtag heeft een onderzoek gepubliceerd onder consumenten in Europa naar de bezorgdheid over privacy en de houding tegenover reclame.

Seedtag, de marktleider in Contextual Advertising in EMEA en LATAM heeft de resultaten bekendgemaakt van een nieuw onderzoek, uitgevoerd door YouGov. Het onderzoek bevat een survey onder consumenten in Europa, en onderzoekt de bezorgdheid over privacy en de houding tegenover reclame. 

Volgens het onderzoek maken Nederlandse consumenten zich zorgen over privacy, en de meerderheid van de respondenten neemt al maatregelen om zichzelf te beschermen bij het gebruik van internet. 54% van de respondenten past de cookie-instellingen van hun browser al aan om het tracken van cookies te beperken, dit komt overeen met consumenten in andere landen; Frankrijk (59%), Italië (58%), Spanje (54%), het Verenigd Koninkrijk (52%) en Duitsland (49%). Daarnaast denkt 89% van de Nederlandse consumenten positief over merken die geen cookies gebruiken voor reclamedoeleinden. 

Uit het onderzoek bleek ook dat consumenten, ondanks deze bezorgdheid over privacy, nog steeds bereid zijn advertenties te ontvangen in ruil voor gratis content. In totaal zou 61% van de Nederlandse respondenten een “advertentie-gefinancierd” of hybride model voor de financiering van websites en artikelen kiezen, wat aanzienlijk lager is dan in het Verenigd Koninkrijk (91%), maar vergelijkbaar met landen als Italië (71%), Spanje (68%) en Frankrijk (67%). Dit verschil toont aan dat er behoefte is aan diverse strategieën in de verschillende landen, en dat merken kunnen profiteren van het feit dat consumenten nog steeds bereid zijn om advertenties te zien te krijgen.

Andere belangrijke bevindingen van het onderzoek zijn:

  • 82% van de Europeanen staat er positief of zeer positief tegenover dat merken het gebruik van persoonsgegevens voor targeting beëindigen. 
  • Consumenten zijn zich zeer bewust van het nemen van maatregelen om hun gegevens te beschermen, met name in verband met het verzamelen van gegevens door cookies; 53% wijst cookies op bepaalde websites af. 
  • Consumenten kijken over het algemeen graag naar advertenties in ruil voor gratis artikelen; 58% van de deelnemers koos voor hybride of advertentie-ondersteunde modellen in plaats van te betalen voor een abonnement, te betalen per artikel of een beperkt aantal gratis artikelen te ontvangen.
  • 53% van de consumenten dacht dat advertenties van hoge kwaliteit, die geïntegreerd zijn met de content eerder hun aandacht zouden trekken, en de helft van de deelnemers beschouwde creativiteit en de visuals in een advertentie als de twee bepalende factoren voor de aantrekkingskracht en het herinneren van een advertentie.
  • 64% van deze respondenten voelde zich zeer positief over merken waarvan de advertenties waren geïntegreerd in content die hen interesseerde.

Het onderzoek richtte zich op 3 000 internetgebruikers in 6 landen - Spanje, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk - en belichtte hun zorgen over privacy en hun voorkeur voor de manier waarop zij online wilden worden benaderd. Verder werd nagegaan wat zij het meest waarderen aan de online reclame waaraan zij worden blootgesteld en de context waarin deze wordt weergegeven. Om ervoor te zorgen dat de respondenten representatief waren voor de echte bevolking, analyseerde het deskundige onderzoeksteam van Seedtag de leeftijden in vergelijking met het geslacht en de regio.

Over de onderzoeksresultaten zei Jeroen Wirz, BeNeLux Country Manager, Seedtag: "Consumenten nemen steeds meer controle over hun eigen gegevens. Het onderzoek heeft aangetoond dat consumenten begrijpen wat ze willen en verwachten van merken en publishers. Verschillende landen stellen heel andere eisen aan zowel merken als publishers moeten dit begrijpen en hun aanpak afstemmen op de regio.  Dit is een enorme kans, consumenten lijken de overstap naar een cookieloze omgeving te steunen, dus als industrie moeten we op zoek naar alternatieven waarvoor geen persoonsgegevens nodig zijn."

Sinds de lancering in 2014 is Seedtag pionier geweest in het gebruik van AI en machine learning voor zijn contextuele technologie, LIZ©. De privacy-first advertentieoplossing is momenteel de toonaangevende contextuele oplossing in EMEA en LATAM. Met de recente investering van €250 miljoen wil het bedrijf LIZ© verder op schalen en haar innovatie en wereldwijde activiteiten uitbreiden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →