Snap: privacyveranderingen iOS 14 drukken advertentie-inkomsten

Snap, het bedrijf achter de populaire app Snapchat, verdient minder aan advertenties door Apple's privacyveranderingen in iOS 14.

Snap, het bedrijf achter de populaire app Snapchat, merkt de gevolgen van Apple's vernieuwde privacy-instellingen in iOS 14 en iPadOS 14. iPhone- en iPad-gebruikers moeten met iOS/iPadOS 14 appontwikkelaars expliciet toestemming geven om hen te volgen om gepersonaliseerde advertenties te tonen. De meeste gebruikers kiezen ervoor om geen toestemming te verlenen, waardoor appontwikkelaars minder persoonlijke data kunnen verzamelen en dus ook minder relevante reclames kunnen tonen. 

Voor Snap komen de gevolgen harder aan dan verwacht, erkent Snap-directeur Evan Spiegel in gesprek met financieel analisten, onder andere beschreven door Engadget. Spiegel: 'onze advertentietak is verstoord door veranderingen in Apple's manier van ad tracking die in juni en juli breed beschikbaar zijn gekomen. Hoewel we gerekend hadden op enige mate van verstoring, is Apple's nieuwe manier van meten is zoals we verwacht hadden, waardoor het voor onze advertentiepartners moeilijker is geworden om hun advertentiecampagnes op iOS te meten en te beheren.'

Advertentie
advertisement

Privacyveranderingen drukken winst

In het derde kwartaal van 2021 boekte Snap een winst van ruim één miljard dollar, drie miljoen minder dan verwacht. De lagere winst is vooral te wijten aan Apple's iOS/iPadOS-privacyveranderingen, verklaart Snap in een toelichting op de financiële cijfers.

Snap-directeur Spiegel spreekt van een 'frustrerende tegenslag' maar benadrukt wél achter Apple's besluit te staan. Hij noemt de betere privacybescherming van iPhone- en iPad-gebruikers 'heel belangrijk voor de lange termijn gezondheid van het ecosysteem en iets dat wij (Snap, red.) volledig ondersteunen.' 

Ook andere bedrijven merken de gevolgen

Snap is één van de bedrijven die aangeeft dat Apple's iOS/iPadOS-veranderingen de advertentie-inkomsten onder druk zetten. Facebook waarschuwde hier al eerder voor en probeerde een jaar lang Apple's besluit van tafel te krijgen, onder andere via een grootscheepse (en mislukte) marketingcampagne in de media. Facebook publiceert maandag zijn kwartaalcijfers en zal onder andere ingaan op de gevolgen van Apple's privacybesluit. 

Verschillende onderzoeksbureaus gaven dit najaar aan dat het leeuwendeel van de iOS- en iPad-gebruikers aangeeft niet gevolgd te willen worden. In de Verenigde Staten zou het om 95 procent van de gebruikers gaan. In andere Westerse landen ligt dit enkele procenten hoger. 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie