Wat is beter: mannen- of vrouwenstem in commercial?

Het is verstandig rekening te houden met of je een mannen- of vrouwenstem gebruikt in commercials. Het hangt van de toon van de commercial af of je het beter door een man of vrouw laat inspreken, zeggen Adweek Media/Harris Poll op basis van onderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als het gaat om algemene overtuigingskracht van een commercial, dan maakt het niet uit. 18 procent van alle ondervraagden vindt een mannenstem overtuigender, 10 procent een vrouwenstem. 64 procent zegt dat het niets uitmaakt. Uitgesplitst in mannen en vrouwen blijkt dat 21 procent van de mannen en 15 procent van de vrouwen een mannenstem overtuigender vinden, 20 procent van de mannen en 18 procent van de vrouwen vinden een vrouwenstem overtuigender.

Maar als een commercial krachtig moet klinken, is het beter om een man het te laten inspreken, vindt 48 procent van de ondervraagden. Twee procent vindt een vrouw krachtiger klinken. 49 procent vindt het geen verschil uitmaken. Van de mannen zegt 51 procent een mannenstem krachtiger te vinden, 46 procent van de vrouwen is het hier mee eens.

Ga je met een spotje de ether in dat vooral geruststellend moet zijn, dan zegt 46 procent dat een vrouwenstem hier geschikt voor is, 8 procent gaat voor een mannenstem. 46 procent maakt het niet uit. Wanneer we kijken naar de mannen: 54 procent gaat voor de vrouwenstem, vijf procent voor de mannelijke versie. Van de vrouwen vindt 38 procent een vrouwenstem gerustellend, 11 procent een mannenstem.

Merendeel van de ondervraagden (66 procent) gaf aan geen voorkeur te hebben voor of een mannen- of vrouwenstem die hen via de commercial een auto probeert te verkopen, maar van degenen die dat wel hebben, wil 28 procent door een man worden aangesproken, 7 procent door een vrouw. 32 procent van de mannen en 23 procent van de vrouwen zeggen dat ze eerder door een mannenstem overtuigd zijn om de auto te kopen, 7 procent van de mannen en 9 procent van de vrouwen gaan voor een vrouwenstem.

Commercials voor computers geven min of meer dezelfde resultaten. Voor 69 procent maakt het niet uit, 23 procent hoort het liefst een mannenstem, 7 procent een vrouwenstem. 24 procent van de mannen en 23 procent van de vrouwen geven aan eerder door een mannenstem te worden overtuigd, 10 procent van de mannen en 5 procent de vrouwen geven de voorkeur aan een vrouwenstem.

Eerder dat uit onderzoek van de universiteit Groningen bleek dat een vrouwenstem het beter doet in een radiocommercial.(bron: MarketingCharts)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie