Technologische trends veranderen het reclamelandschap

Belangrijke technologische trends die het programmatic reclamelandschap ingrijpend veranderen

De wereld van de ad-tech is na het uitbreken van de pandemie veel sneller gaan innoveren. In de afgelopen 18 maanden is de consument steeds meer digitaal gaan werken, en zelfs nog sneller dan eerder.

Naarmate het aantal internetapparaten en -formaten toeneemt en de consument ongeduldiger wordt, zoeken adverteerders creatieve manieren om het juiste publiek op het juiste moment op het juiste scherm de juiste content aan te reiken. En dan het liefst zodanig dat iedereen in de funnel; van adverteerders tot contentmakers en consumenten, er baat bij heeft. Gelukkig geeft de dynamiek in de adtech-wereld aanzet tot innovatieve technologische oplossingen. Vroeger bouwden ondernemingen de technologie en wachtten zij op de invoering ervan, maar tegenwoordig gaat innovatie vaak sneller dan de invoering zelf. Het is echter geen onoverkomelijk probleem.

En paar belangrijke technologische trends die het programmatic reclamelandschap ingrijpend veranderen.

Data is belangrijk, maar efficiëntie is de sleutel tot succes

Het bereiken van een zo groot mogelijk publiek staat niet meer voorop in de reclame. Adverteerders en technologiebedrijven richten zich nu op het bereiken van het juiste publiek, ook al is dat kleiner. Effectiviteit gaat vóór schaal. Adverteerders willen dat hun content een relevant publiek bereikt en uiteindelijk aanzet tot actie.

Om dit voor elkaar te krijgen, moeten adverteerders de prestaties en de waarde van hun reclame kunnen meten door de waarde van data kostenefficiënt te benutten. . Data science en machine learning ontpoppen zich als groeiende trends om deze processen te optimaliseren, hoewel de kosten een belangrijke factor blijven. De uitdaging voor de toekomst ligt in het vinden van manieren om data betaalbaar te maken voor adverteerders, zodat zij er de meeste waarde aan kunnen ontlenen.

 

Meer apparaten, meer schermen

Reclamegeld gaat steeds vaker naar digitale inventaris en advertenties. Tegelijkertijd stappen consumenten in hoog tempo over van off- naar online. In beide gevallen is het absoluut noodzakelijk dat adverteerders hun kansen op het gebied van lineaire TV en offline reclame niet laten liggen. Bij de steeds verder evoluerende consumenten rijst deze vraag: Hoe koppel je reclame en consumentengedrag op meerdere apparaten en formaten? Hoe kun je de resultaten nauwkeurig meten?

Omnichannel reclame verbindt apparaten en kanalen om de consument de best mogelijke ervaring in het oorspronkelijke formaat te bieden. Voor adverteerders is deze consumentenervaring van cruciaal belang om uiteindelijk actie naar een product aan te sturen. We zien dan ook steeds meer aandacht voor het opbouwen van een geoptimaliseerde ervaring door nieuwe technologieën te gebruiken.

Omnichannel aankoopervaringen mogelijk maken, inclusief meting, planning en probleemloze publieksactivering, is een product- en engineeringprobleem dat zich lastig laat oplossen. Adverteerders moeten zich beraden op de relevantie en het soort content dat zij de consument aanbieden, en dat allemaal op een privacy-veilige manier. Technologie kan ervoor zorgen dat relevante inhoud op de juiste apparaten staat, zodat consumenten positieve ervaringen opdoen.

Tech-talent: De sleutel tot succes

Tech-talent is van levensbelang om in de technologiebranche te kunnen presteren, leiden en innoveren. Er is echter voortdurend een tekort aan vakkundig tech-talent. Om dit probleem het hoofd te bieden, investeren bedrijven continu in mensen, om eersteklas en divers personeel aan zich te binden. Technologen zijn leergierig en lossen graag complexe problemen op in een creatieve en op samenwerking gerichte omgeving. Talent ontwikkelen en behouden moet in elke bedrijfsstrategie centraal staan.

Conclusie

Geen twijfel mogelijk: de adtech-industrie is volop in beweging. Terwijl technologie zich blijft ontwikkelen, moeten wij voor ogen houden dat technologie alleen niet alle pijnpunten van de branche gaat wegnemen. Simpelweg de technologie bouwen en vervolgens de zaak op z'n beloop laten? Dat kan niet meer. Bedrijven zullen premium media- en dataoplossingen moeten bouwen voor adverteerders en hun content, en het reclameproces doeltreffender moeten beheren.

Door: Karan Singh, Head of Advertiser Partnerships Xandr