Albert Heijn streeft samen met Tony’s naar 100% slaafvrije chocolade

De supermarkt heeft zich als eerste aangesloten bij het open source platform ‘Tony’s Open Chain’.

Tony's Open Chain
Tony's Chocolonely en Delicata van Albert Heijn

Vanaf deze week liggen de eerste Delicata-chocoladerepen in de winkels van Albert Heijn met een gele button met ‘Tony’s Open Chain’ (Tony’s Chocolonely), op de verpakking. Op de button staat de tekst ‘Samen maken we chocolade 100% slaafvrij’. Albert Heijn heeft zich met chocolademerk Delicata als eerste aangesloten bij het nieuwe open source platform ‘Tony’s Open Chain’ en koopt voor Delicata voortaan cacao in volgens de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely.

De nieuwe Delicata-chocolade is dan ook gemaakt van traceerbare cacaomassa, geproduceerd door chocoladeproducent Barry Callebaut. Tony’s Chocolonely zegt dat de cacaobonen tegen een hogere prijs zijn ingekocht bij de partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely in Ghana en Ivoorkust. ‘Zo laten de drie partijen samen zien dat op grote schaal chocolade maken anders kan en voeren ze de druk op de industrie op om mee te doen.’

Volgens Tony’s Chocolonely is met deze werkwijze een leefbaar inkomen voor cacaoboeren mogelijk. ‘De versnelling van onze slaafvrije missie is hiermee een feit.’

Beantracker

Met de bekendmaking van de eerste samenwerking, lanceert Tony’s Chocolonely ook www.tonysopenchain.com. Het is de bedoeling dat dit ‘open source’ webplatform de komende jaren zal uitgroeien tot de plek waar chocoladebedrijven alle benodigde kennis en tools vinden om samen een einde te maken aan illegale kinderarbeid en moderne slavernij. Tony’s: ‘Zoals Tony’s Beantracker of het “Child Labour Monitoring and Remediation System”, dat bij alle partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely is ingevoerd.’

Tony’s Chocolonely wil ‘samen 100% slaafvrij’ tot norm verheffen in de chocoladebranche. Niet alleen voor de eigen reep, de hele industrie moet veranderen. ‘Extreme armoede is de grondoorzaak van de sociale misstanden in de cacao-industrie. De problemen worden alleen opgelost als bedrijven verder gaan dan certificering en een hogere prijs betalen dan de certificeringspremie. Met de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely is een leefbaar inkomen voor de cacaoboer mogelijk. Bovendien gaat de anonimiteit uit de keten. Daardoor is duidelijk wie de cacaobonen verbouwt en onder welke omstandigheden.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie