Albert Heijn blijft sleutelen aan verpakkingsvrij concept

In plaats van zes meter met verpakkingsvrije producten, gaat de supermarkt terug naar twee meter. ‘Om kiezen makkelijker te maken.’

Twee meter verpakkingsvrij boodschappen doen
Albert Heijn

Vorig jaar april startte Albert Heijn met piloten in drie XL-winkels met verpakkingsvrije producten (Rotterdam, Gelderlandplein Amsterdam en Leidschendam). Het idee was om later uit te rollen naar de volgende 50 winkels. Vanaf deze week kunnen klanten in Den Haag kennismaken met het concept, waar inmiddels een stevig aantal verbeteringen op zijn doorgevoerd (zie lijst onderaan).

Het afgelopen jaar is gebruikt om zoveel mogelijk learnings op te doen op het gebied van techniek, de samenstelling van het assortiment en ervaringen van klanten. Misschien wel de belangrijkste learning? ‘Het kost tijd om van verpakkingsvrij boodschappen doen een nieuwe gewoonte te maken.’

Toch zegt Anita Scholte op Reimer, directeur kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn, dat ‘je eigen verpakking’ de duurzaamste is. ‘En wij geloven dat verpakkingsvrij boodschappen doen een routine kan worden. De verbeteringen die we nu doorvoeren gaan daaraan bijdragen.’

De doorgevoerde verbeteringen

  • De wand bestaat uit twee in plaats van zes meter verpakkingsvrije producten met alleen het meest relevante assortiment. Albert Heijn: ‘Dit creëert meer overzicht en maakt de keuze makkelijker.’
  • De producten zijn voordelig geprijsd, het merendeel zit volgens Albert Heijn op ‘Prijsfavoriet-niveau’.
  • Een aantal technische verbeteringen maakt het concept gebruiksvriendelijker:
    • De trilfunctie zorgt ervoor dat producten gemakkelijker uit de koker komen en er minder ‘kleefrisico’ is bij samengestelde producten zoals granola
    • De klemcontrole is verbeterd voor een preciezere dosering
    • In elke koker zit een weegschaal zodat klanten tijdens het vullen de getapte hoeveelheid zien.
  • Er zijn probeerzakjes toegevoegd als een tussenoplossing omdat het meenemen van een eigen verpakking nog geen automatisme is.

Intuïtiever

Albert Heijn denkt dat het systeem met deze verbeteringen intuïtiever werkt waardoor het voor klanten gemakkelijker wordt hun dagelijkse boodschappen verpakkingsvrij te doen. Ook bij de huidige winkels met AH Verpakkingsvrij is een aantal van bovengenoemde verbeteringen doorgevoerd.  

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Martijn de Beijer
Prachtig idee, maar mssn een idee om het wat leuker te maken om te doen? De lay-out en bediening van de machines maken het nu niet tot een 'experience' zoals bijv Pieter Pot de afgelopen jaren wel wilde doen. Hoe zou het er bij Starbucks uitzien?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie