Rabobank schakelt Rens Kroes in om duurzame voedingsboodschap te prediken

De bank en de influencer zeggen samen te willen bouwen aan een wereld met genoeg gezonde voeding voor iedereen.

Rens Kroes & vegetables
Rabobank

Rabobank gaat een samenwerking aan met ‘food influencer’ en kookboekenschrijfster Rens Kroes. Kroes’ ‘persoonlijke missie’ is om mensen bewust te maken van gezonde voeding en een duurzaam leven. Vanaf 4 april verklaart zij zich partner van de beweging ‘Rabo Food Forward’.

De ambitie van Rabo Food Forward is om toe te werken naar een meer duurzaam voedselsysteem. ‘Want zowel het produceren als het consumeren van voedsel moet verduurzamen willen we in 2050 voldoende voedsel hebben voor iedereen.’ Op 17 april is de aftrap van de zogenaamde Rabo Food Forward Track in Friesland. De bedoeling is dat opiniemakers, Food & Agri-ondernemers, consumenten en vele partners daar op zoek gaan naar duurzame oplossingen, nieuwe verdienmodellen en innovaties. Daarna dient de beweging te worden uitgerold in 14 food-regio’s. Het doel is om medio 2021 opgeteld 14 evenementen te organiseren.

Rabobank: ‘We doen per regio onderzoek naar de kansen en bedreigingen in de Food & Agrisector en jagen initiatieven aan die duurzame oplossingen en innovaties zijn voor het voedselvraagstuk van morgen. Dit kunnen we niet alleen en daarom werken wij samen met de hele voedselketen. Van boer tot bord: ondernemers, consumenten, partners en opiniemakers.’

Advertentie
advertisement

Inspiratie

De rol van Kroes als partner van Rabo Food Forward is om haar volgers te inspireren om samen te kijken naar oplossingen: ‘Het is mijn persoonlijke missie om mensen bewust te maken van gezonde voeding en een duurzaam leven. Voeding is de brandstof voor ons lichaam. Daarom is het belangrijk dat we nadenken over hoe we ons vanaf vandaag, kijkend naar de toekomst, op een duurzame manier kunnen voeden.’

Kroes schatte van tevoren in dat er kritische vragen gesteld zullen worden over de commerciële samenwerking die ze aangaat met Rabobank. Op haar eigen site heeft ze daarom een FAQ gepubliceerd, waarin ze uitlegt wat haar beweegredenen zijn. Een deel daarvan leest u hieronder.

Waarom wil jij samenwerken met Rabobank?

'Het is mijn persoonlijke missie om iedereen zo verantwoord en duurzaam mogelijk te laten eten. Ik zou graag volgers/lezers inspireren hoe je andere keuzes kunt maken. Ik inspireer nu al een heleboel mensen maar als ik echt het verschil wil maken dan zal ik groter moeten denken. Rabobank heeft het wereldwijde netwerk, de middelen EN de ambitie om samen met producent en consument de voedseluitdagingen proberen op te lossen en te verduurzamen. En daar draag ik graag aan bij.'

 

Rabobank doet toch heel veel slechte dingen wat betreft duurzaamheid? Vind je dat niet erg?

'Rabobank heeft een duidelijk beleid en goede aanpak op duurzaamheid, in de breedste zin van het woord. Rabo laat nu zien dat zij hier concreet aan werken en met deze inspanning op termijn verandering te realiseren. De samenwerking is gericht op de visie voor de lange termijn, met concrete en haalbare stappen in het nu. En daar draag ik graag aan bij.'

What’s in it for you? Waarom wil jij met Rabobank werken aan Food Forward?

'Ik doe zelden tot nooit een commerciële samenwerking, maar ik geloof in de missie van Food Forward. Die past bij mij en daar wil ik me aan verbinden.'

Reacties: 3

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marianne
Zo trots op deze samenwerking! We hebben een gezamenlijke missie: genoeg, gezond voedsel voor iedereen met minder ecologische impact. Om dat te bereiken hebben we elkaar nodig. Samen met ondernemers, klanten en partners werken we aan een duurzame voedseltransitie.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Rob Linssen
Iedere stap is er een. Dit is een kleine. Maakt niet uit. Er is niets mis met klein. Waarom klein? Omdat de incentive van de Rabobank niet persé de juiste is. Die is namelijk een gezonde winst - een begrijpelijk streven - en daar beginnen de problemen. Let wel, enige impact heeft deze beslissing beslist, maar om echt een gróte impact te hebben moet de Rabobank verder denken dan win-win. Of ietsje duidelijker: moeten op boardroomniveau beslissingen genomen worden die wezenlijk pijn doen. Zoiets als de Groningse gaskraan dichtdraaien.

Voorbeeldje, dierenwelzijn, broekasgasvermindering en doorgaan met de vleesproductie op dezelfde winstgevende weg zit er helaas niet in. Afbouwen is de enige werkelijk werkende weg. Hier helpt slechts pijnlijk ingrijpen. Nog een voorbeeldje, palmolie. Ten koste van nogal wat vierkante kilometers oerwoud - en haar inwoners - worden de grote voedselproducenten van deze wereld voorzien van spotgoedkoop voedselvet. Ook hier is hard ingrijpen het allerminste. Nog eentje dan, zadenveredeling, beslist noodzakelijk om met minder gif ook in barre omstandigheden een flinke opbrengst te realiseren, is veelal in handen van multinationals, die, heel begrijpelijk, vanuit hun incentive 'aandeelhouderswaarde creëren', patent aanvragen en krijgen, en zo de voedseltransitie extreem kostbaar maken. Een beetje zoals de farmareuzen werken. Daar kan de Rabobank, als grootste agri-bank met 92,3 miljard euro aan krediet in food en agri, beslist wat aan doen, misschien ook wel zonder Renske Kroes. Ze doen het evenwel niet of nauwelijks.

Terug naar het begin. Iedere stap is er een en daar kun je alleen maar blij mee zijn. Maar zoals een paar minuten minder douchen niet veel doet voor de opwarming van de aarde - als je dat al een probleem vindt -, zo zal deze, fijne, positieve, hoopvolle samenwerking weinig doen voor de ecologisch impact van de voedselproductie. Hooguit krijgt de Rabobank een (iets)groener imago. Verder niets dan lof.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Hahaha
De rabozakken worden nu in ieder geval ecologisch gevuld
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie