Premium

Reclame-professionals helpen maatschappijbetrokken jongeren

Traineeship linkt jongeren aan bureaus om voor allerlei typen maatschappelijke issues een nieuw geluid te laten horen.

Issue Killers is een nieuw traineeship opgericht door Floor van Uhm (KIT) en Bertus Tulleners (TheRockGroup) dat jongeren een grotere rol wil geven bij het vormgeven van hun toekomst. Via dit trainingsprogramma wordt jongeren de mogelijkheid geboden om voor allerlei typen maatschappelijke issues een nieuw geluid te laten horen via vernieuwende campagnes die in samenwerking met bureauprofessionals tot stand komen. 

Advertentie
advertisement

Breed publiek

Van Uhm: ‘Politieke en publieke discussies worden voornamelijk gevoerd door ouderen. We zien dat de stem van jongeren onvoldoende aan bod komt bij ingrijpende beslissingen die consequenties hebben voor hún toekomst. Met Issue Killers willen we jongeren een stem geven door grote issues door hen te laten vertalen naar een breed publiek.'

Het traineeship schrijft voor dat jongeren, in de leeftijdsgroep van 18-27 met verschillende achtergronden en opleidingsniveaus, zich ten minste twaalf weken, een dag per week committeren aan het programma.

Tulleners legt uit: ‘Het idee is dat de jongeren in groepjes van vijf, onder begeleiding en met  een goede voorbereiding van ons - waarin zaken aan bod komen als: hoe doe je onderzoek, wie is je doelgroep en hoe doe je een stakeholderanalyse - ,na een week of drie, vier, samen met de creatieven en strategen van reclamebureaus, aan de slag gaan. Vanaf dat moment krijgen de deelnemers structurele begeleiding van de bureaus in de vorm van trainingen en workshops en zijn de specialisten goed bereikbaar voor vragen en voor het geven van feedback.'  

'De wil om te veranderen inspireert'

Een van de bureaus die de jongeren helpt bij de creatie van een campagne is TBWA\Neboko. Thomas van der Helm, business director, is enthousiast: 'In de eerste plaats is het natuurlijk mooi om bij te dragen aan een initiatief dat maatschappelijke issues aan de kaak stelt. De jongeren die hieraan meedoen willen zich inzetten om écht iets in beweging te krijgen. De wil om iets te veranderen is groot en ze zijn enorm gemotiveerd. Dat is erg inspirerend. Daarnaast is het ook een manier om ons vak te promoten en jongeren te enthousiasmeren.'

LS: Waar bestaat die begeleiding uit?
TvdH:

'De meeste deelnemers zijn nog onbekend met ons vak, dus het begint bij de basis: wat maakt een goede campagne en hoe kun je gedrag beïnvloeden? En hoe werkt het proces bij bureaus? Vervolgens gaan ze in een groepje aan de slag met een zelfgekozen onderwerp. Wij checken regelmatig bij ze hoe het gaat, helpen om structuur aan te brengen en dagen ze uit bij de creatieve uitwerking. De deelnemers zijn verder vrij in wat ze willen maken of doen.'

Relevante praktijkervaring

Tulleners: ‘Dat is ook de kracht van het traineeship denk ik, die vrijheid. Dat je allemaal jongeren met totaal verschillende achtergronden, hun gedachten de vrije loop laat gaan. Dat kan tot verrassende invalshoeken en concepten leiden.

De bedoeling is dat iedere editie – eind september beginnen we na twee succesvolle pilots aan de eerste echte editie - een aantal concepten met een concreet campagneconcept voortbrengt. Het zou dan het mooist zijn als een bureau hiermee aan de haal gaat, maar het kan ook zo zijn dat de jongeren zelf gaan pitchen bij organisaties.'

Mom milk

De eerste concepten zijn inmiddels een feit. Tulleners: 'Een paar maanden geleden stonden we bijvoorbeeld op de Amsterdamse Ten Catemarkt met Mom Milk, chocolade gemaakt van moedermelk. Mooie actie die mensen aan het denken zet over het consumeren van zuivel. Maar, deze actie is nog geen volwaardige marketingcampagne. Nu gaan we kijken of we mensen en/óf organisaties kunnen betrekken bij dit concept zodat het kan worden uitgerold naar een echte marketingcampagne.'

Relevante praktijkervaring

Van Uhm vult aan: 'Naast het feit dat sommige concepten echt kunnen gaan vliegen en er aandacht kan worden gevraagd voor een maatschappelijk vraagstuk, wordt er op deze manier interessant portfoliomateriaal gemaakt en doen de jongeren zeer relevante praktijkervaring op. Ook voor de bureaus zijn deze exercities interessant omdat ze op deze manier wellicht ook toekomstige collega's kunnen scouten.'

Meer informatie over het traineeship is te vinden via de Issue Killers-website

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie