Vegetarische Slager zit Tony's op de hielen bij Sustainable Brand Index 2021

Tony’s Chocolonely is wederom de winnaar bij de SBI, maar het scheelde maar een haar of het merk was van het erepodium gestoten.

Tony's Chocolonely

Tony’s Chocolonely is dit jaar voor de vierde keer uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Dat blijkt uit de jaarlijkse publieksenquête, gehouden door Sustainable Brand Index. In de enquête wordt consumenten gevraagd welke merken zij het meest duurzaam vinden. De ranking laat dan ook zien in hoeverre merken door het publiek als duurzaam worden gepercipieerd.

Saai

Het begon al een beetje een saaie wedstrijd te worden, omdat Tony’s Chocolonely er tot nu ieder jaar met de winst vandoor ging. Hoewel dat dit jaar weer het geval is, is het verschil met de nummer twee - De Vegetarische Slager - dermate klein dat van een fotofinish gesproken moet worden. En dat in het jaar waarin de subcategorie Vleesvervangers voor het eerst werd meegenomen binnen de categorie Food.

De lijst laat verder ook niet veel verschuivingen zien. Alleen Rabobank moest in de categorie Banken zijn eerste plek afstaan aan ASN Bank. Nieuwe categorieën die dit jaar werden toegevoegd zijn e-commerce (winnaar: Bol.com) en digital (winnaar: Google).

Sustainable Brand Index winnaars 2021

Overall: Tony’s Chocolonely

Automotive: Tesla

Banken: ASN Bank

Beverages: Spa

Digital: Google

E-commerce: Bol.com

Energie: Greenchoice

Food: Tony’s Chocolonely

Hotels: Van der Valk

Mobiliteit: ANWB

Retail: Ikea

Restaurants: La Place

Supermarkten: Albert Heijn

Telecom: KPN

Travel & Toerisme: Landal Greenparks

 

Tony’s Chocolonely

Consumenten waarderen Tony’s Chocolonely vooral om de ambitieuze maatschappelijke doelstellingen binnen de chocoladeketen, zegt Annemarije Tillema, country director van de Sustainable Brand Index in Nederland. ‘Tony’s Chocolonely heeft een volstrekt heldere sociale missie, namelijk de cacao-industrie veranderen, die wordt gekenmerkt door ongelijkheid en problemen met moderne slavernij en illegale kinderarbeid.’

Het recente nieuws dat Tony’s door de internationale organisatie Slave Free Chocolate verwijderd is uit de lijst van ethische chocolademerken heeft - zo blijkt - geen effect gehad op de favorietenrol. Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely zegt dat deze tijden opnieuw bevestigen dat de chocoladesector het samen moet doen. ‘We zijn allemaal afhankelijk van elkaar.’

Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager kwam dit jaar nieuw binnen in de Sustainable Brand Index en bereikte meteen de tweede plaats. Op een haar afstand van Tony’s, zoals vermeld. Een vergulde Hugo Verkuil, ceo van De Vegetarische Slager, zegt dat het merk de term duurzaamheid niet wil benadrukken in zijn boodschap. De missie moet voor zich spreken. ‘Met behoud van smaak en beleving kunnen ook milieu en dieren gespaard blijven.’

Corona-effect

Vorig jaar werd verwacht dat het duurzaamheidsstreven als gevolg van de corona-crisis aan kracht zou verliezen bij organisaties, merken en consumenten. Dat blijkt niet het geval te zijn. Uit het onderzoek van SBI blijkt namelijk dat ruim een derde van de Nederlanders door corona juist meer belangstelling heeft gekregen voor duurzaamheid.

Belabberde duurzaamheidscommunicatie

Tillema stelt dat de belangstelling van de Nederlandse consument voor duurzaamheidsvraagstukken weliswaar toeneemt, maar dat de complexe materie niet altijd goed wordt begrepen. Dit komt volgens haar door de overvloed aan duurzaamheidscommunicatie. Bovendien schort het soms ook aan de kwaliteit van die communicatie. Tillema: ‘Het vereenvoudigen van de boodschap is hierbij niet de oplossing, verduidelijking wel.’

Webinar

Tijdens een webinar op 25 maart van 15:00 tot 16:00 uur, gaat Harm Edens namens SBI in gesprek met merken op de Nederlandse markt over wat het betekent om aan een duurzaam merk te bouwen, in 2021 en de jaren daarna. Aanmelden voor de webinar kan hier.

Onderzoekverantwoording

In het Nederlandse onderzoek zijn 199 merken onderzocht in 17 verschillende sectoren, waarvoor in de periode januari en februari 2021 ruim 9 duizend respondenten zijn geïnterviewd.

Het panel kwam tot stand middels een landelijk representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking. Merken worden geselecteerd op basis van marktaandeel, omzet en algemene naamsbekendheid.

Sustainable Brand Index zegt dat zijn studie in Europa het grootste merkenonderzoek naar duurzaamheid is. Het onderzoek omvat 62 duizend consumenteninterviews. In totaal zijn er in Europa 1373 merken beoordeeld op basis van de wereldwijde doelen van de VN voor duurzame ontwikkeling.

Het hele rapport is hier te downloaden

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Gregor Lohman
Wat is de waarde van een enquete die consumenten vraagt welk merk zij het meest duurzaam vínden? En vervolgens als nieuws naar buiten brengen dat de winnaar het meest duurzame merk ís. Da's op z'n minst een beetje bezijden de waarheid. Ondanks dat het vanuit branding-oogpunt interessant is om te weten welk merk zijn duurzaamheidsclaim het meest effectief weet te verkopen. Maar zeg dat dan. En of die claim dan terecht is, dat zou ik graag lezen in een onderzoek naar het feitelijke (meetbate) duurzaamheidsgehalte van een merk.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie