BNR zet valletje om aanpak Yvonne Coldeweijer bloot te leggen, maar krijgt zelf de kritiek

BNR pakt groots uit met de onthulling dat 'juice-koningin' Yvonne Coldeweijer een nep-video deelt. Vakgenoten heben hun bedenkingen.

Yvonne Coldeweijer
Screenshot YouTube

Radiozender BNR oogst kritiek met een journalistiek onderzoek dat moet aantonen dat 'juicekoningin' Yvonne Coldeweijer een nep-video deelt van een BN'er. BNR-presentatrice Talitha Muusse stuurde via een anoniem Instagram-account een wazige video naar Coldeweijer waarin het lijkt of zij cocaïne snuift in een restaurant. Coldeweijer deed navraag bij Muusse en publiceerde een video waarin ze met meerdere slagen om de arm vertelde over het vermeende cokegebruik. 

Volgens BNR het bewijs dat het 'ontzettend makkelijk' is om Coldeweijer - met een half miljoen volgers een populair roddelkanaal - nepnieuws te laten delen. Coldeweijer zelf reageert boos op de valstrik, waar journalistieke vakgenoten het niet vreemd vinden dat Coldeweijer zo'n video publiceert. 

Coldeweijer: ik ben geen onderzoeksjournalist

BNR zelf pakt groots uit met de onthulling. Het artikel staat prominent op de website en op de radiozender was er 's ochtends uitgebreid aandacht voor de manier waarop Coldeweijer het nepnieuws bracht. Volgens BNR was de wederhoor van Coldeweijer voor publicatie van haar video beperkt en houdt zij in haar video een 'kleine slag om de arm.' 

Coldeweijer deelde de video in haar Telegram-kanaal, dat zo'n drieduizend leden heeft die tien euro per maand betalen voor haar roddelnieuws. Tegenover BNR zegt ze: 'Lieve schat, ik ben niet BNR, ik ben niet NRC, ik ben niet een of andere onderzoeksjournalist. Ik ben een gewoon een juicekanaal. Als ik een video ontvang van iemand die zit te snuiven, dan post ik het gewoon! Het is gewoon juice. That's it'.

Vakgenoten reageren verbaasd

Veel landelijke websites schrijven over het BNR-experiment dat de reputatie van Coldeweijer test. Van entertainmentwebsites als RTL Boulevard en Privé tot reguliere media als de NOS en Nu.nl. Een deel van de lezers vraagt zich in de reacties onder de artikelen af op welke manier de berichtgeving van Coldeweijer verschilt van die van traditionele roddeltijdschriften. Onder meer Mediacourant citeert lezersreacties die de nieuwswaarde gering vinden.

Vakgenoten vragen zich af waarom BNR zo groots uitpakt met het experiment. Zij vinden dat Coldeweijer via haar wederhoor en slagen om de arm in de video genoeg duidelijk maakt dat de video nep kan zijn. In de video zegt Coldeweijer onder andere: 'Talith, ik moet jou meegeven: wij zien in het filmpje alleen jouw achterkant. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat jij hier wordt geframed. Dat er mensen zijn die jou niet mogen, een stand-in hebben gehuurd ofzo en dat het is opgezet. Dat zou kunnen. [..] Mijn gevoel zegt dat het niet zo is en dat je het wel zelf bent, maar ik moet toegeven dat jouw gezicht hier niet op staat.'

Er zijn ook journalisten die het logisch vinden dat een juicekanaal dit soort geruchten verspreidt.

Coldeweijer ging eerder de mist in

BNR-presentatrice Muusse zegt in het BNR-artikel dat het experiment haar mening over Coldeweijer veranderd heeft. ‘Ik zie ook wel eens verhalen van Yvonne voorbij komen over BN’ers en dan denk je toch: waar rook is is vuur. Maar nu weet ik: er is vaak alleen maar rook.’

Coldeweijer laat het daar niet bij zitten en zegt later in een Instagram Story: 'Als jij in een video stiekem bij de wastafel aan een sleutel snuift, acht ik het aannemelijk dat je daar coke gebruikt. Dat is toch logisch? Daarnaast heb ik hoor en wederhoor toegepast en ook nog vermeld dat de video fake kan zijn.'

Als populair juicekanaal deelt Coldeweijer regelmatig als eerste informatie over BN'ers die achteraf blijkt te kloppen. Soms gaat ze echter de mist in. Zo moest Coldeweijer onlangs een rectificatie plaatsen omdat ze een kort geding over een roddel verloor van zangeres Samantha Steenwijk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie