Adverteerders hoeven na explosief rapport niet langer mee te doen aan Google's Search Partner Network

Google neemt maatregelen nadat een extern onderzoek meldde dat het Search Partner Network lang niet alle adverteerders kan bekoren.

Afbeelding: Shutterstock

Google geeft adverteerders meer controle over waar op internet hun reclames verschijnen. Adverteerders kunnen zich nu afmelden voor het Search Partner Network van Google. Voorheen kon dit niet. De firma Adalytics publiceerde eerder deze week een explosief onderzoek waaruit zou blijken dat reclames van grote merken via het Search Partner Network op dubieuze websites zichtbaar zijn.

Explosief onderzoek

Het rapport van Adalytics claimt specifiek dat reclames van bekende merken zonder dat zij het weten vertoond worden op websites die porno, illegale content en extreemrechts nieuws bevatten. Ook zijn hun reclames zichtbaar op websites van bedrijven die mogelijk onderhevig zijn aan Amerikaanse overheidssancties. 

Na publicatie van het Adalytics-rapport ging Google vol in de aanval, onder andere door twijfel te zaaien over de betrouwbaarheid van Adalytics. Maar het onderzoek van de firma maakte veel los, zowel onder grote adverteerders als onder externe auditers. Die eerste groep wilde meer controle over de deelname aan Search Partner Network, de laatste mist de mogelijkheid om het Search Partner Network goed door te lichten. 

Reactie Google

Nu maakt Google een halve draai. Tegenover Adweek bevestigt een woordvoerder van Google dat adverteerders nu een opt-out-functie kunnen gebruiken voor Search Partner Network, en dan voor alle typen campagnes. Daar horen ook App Campaigns en Pmax bij. Google's mening over Adalytics is niet veranderd, zo blijkt uit een statement aan de vaktitel. 

'Onze prioriteit ligt bij onze partners en we luisteren aandachtig naar hun feedback. Daarom bieden we tijdelijk een nieuwe mogelijkheid om je af te melden. Adalytics maakte enorm overdreven beweringen door te proberen zoveel mogelijk negatieve advertentieplaatsingen te genereren, maar uit onze eigen analyse bleek dat dergelijke plaatsingen zelden plaatsvonden voordat ze deze opzettelijk activeerden. Hoewel we grote problemen hebben met de methodologie en conclusies van Adalytics, proberen we altijd onze producten te verbeteren om aan de behoeften van onze partners te voldoen.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie