Hoe creëer je ambassadeurs en fans van je merk? En waarom?

Infographic over de waarde en werking van promotors en fans.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Klanten die zich fan van je tonen. Tevreden werknemers die op feestjes en Facebook vertellen hoe leuk hun werk is. Partnerorganisaties die opgeven over de fijne samenwerking: Merkambassadeurs worden ze genoemd, soms ook fans of met enige overdrijving &;superfans&;. Met de komst en groei van sociale media zijn ze een van de belangrijkste communicatiekanalen geworden voor bedrijven en organisaties.

Bekend voorbeeld is de Rijssense Ria Struijk,die als Action-fan een eigen beheert en daar inmiddels meer dan 200 duizend likes bij elkaar verzamelde. Ze kan iets wat de keten zelf nooit zou kunnen doen; vertellen hoe leuk en goed de Action is, en waarom je er iedere week terug moet komen.

Loopbaan en kwaliteiten

Ook werknemers worden steeds meer gezien als in de communicatie met talent op de arbeidsmarkt, klanten en vakgenoten. Ze kunnen vertellen over loopbaanmogelijkheden, inhoudelijke kennis delen en zodoende de kwaliteiten van het bedrijf over het voetlicht brengen. Het tegenovergestelde kan natuurlijk ook, ze kunnen kritiek uiten; vaak is angst daarvoor nog leidend bij ondernemingen.

Dat is een gemiste kans, als we op onderstaande infographic afgaan, want de allerbeste reclame blijft een aanbeveling van iemand die je vertrouwt. 

Maar hoe maak je mensen tot ambassadeur of ‘superfan’ van je merk, waarom eigenlijk, en met welke resultaten? Het Amerikaanse Sideqik maakte er een over.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie