Je wilt graag werken als stemacteur. Maar waar begin je?

Je hebt een mooie stem, nu nog de opdrachten. Toch? In dit blog beantwoord ik een aantal veelgestelde vragen van beginnende stemacteurs.

  • Blog
  • 28 June 2016
  • Jente Kater

Ken je dat? Je bent op een feestje en het stemgeluid van iemand in de groep wordt onderwerp van gesprek. ‘Jeetje man, daar moet je wat mee doen.’ Oké… maar hoe pak je dat aan?

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat het bij voice-over werk niet anders is dan bij modellenwerk, in de voetballerij of in de reclame. Je moet wel wat bijzonders kunnen met je talent. Los daarvan, een simpele zoekopdracht op LinkedIn leert dat een dikke 774.000 mensen op deze aardkloot beweren iets met voice-over werk te doen. Bezint eer gij begint, dus.

Wat moet je als stem allemaal kunnen?
Het gekke aan goede stemacteurs is, dat ze praten alsof ze de tekst ter plekke verzinnen. Terwijl er toch echt een zwaarbevochten script voor hun neus ligt. Met alleen een bijzondere stem heb je de stemklussen zeker niet voor het oprapen. Het is vooral de manier waarop je het brengt. Belangrijk is dat je je gemakkelijk kunt inleven in een opdracht.

Anders gezegd: je moet regisseerbaar zijn. Als een klant vraagt om een zakelijke maar vrolijke stem met op specifieke plekken een klemtoon, met in de derde zin wat meer snelheid maar ook weer niet teveel, en in zin vijf een korte pauze na de merknaam; dan moet een stemacteur hierop gelijk kunnen aanpassen. Als de klant vervolgens nog tien, twintig keer vraagt of je exact hetzelfde wilt doen maar net iets anders, dan moet je begrijpen welke richting hij nou eigenlijk op wil.

Je kent misschien het cliché van de stemacteur die na een kwartier met dik gevulde zakken de studio weer verlaat. Nou, ga er maar vanuit dat de gemiddelde klant dat liever heeft dan een stemacteur die na anderhalf uur duwen en trekken nog steeds niet verder komt dan het inspreken van tekst die niet tot leven komt.

Wat voor stemmen zoekt de klant?
Het is tegenwoordig heel belangrijk dat je een stem hebt die lekker naturel klinkt. Alsof je zo van de straat bent geplukt. Hoeveel van de mensen die je op straat ziet, vallen op in een menigte? Hetzelfde geldt voor stemmen. Hoeveel mooie stemmen hebben ook echt persoonlijkheid en karakter?

Daarnaast is er nog zoiets als vraag en aanbod. Zware stemmen zijn er niet veel (tenminste, naturel zware stemmen. Opgezette dj stemmen zijn er genoeg). Iemand met een lichte stem, hoe mooi ook, moet al snel achter in de rij aansluiten. Maar laat je daardoor ook weer niet afschrikken. Bij kijken we vooral naar de verkoopbaarheid van een stemacteur, of die iets toevoegt aan het totale aanbod. Liever dus een lichte, jonge stemacteur met een stoer randje, dan een zware stem die de X-factor mist.

Moet ik gelijk een thuisstudio bouwen?
Een thuisstudio is erg leuk en praktisch, maar kost de nodige euro’s. Geld dat je ook aan promotie had kunnen besteden. Ondertussen zie je dat 90% van het voice-over werk vanuit thuisstudio’s gebeurt. Je zou ook je eerste opnames kunnen doen bij een bevriende stemacteur of bij de studio om de hoek.

Er is wel een hele grote &;maar&;: een stemacteur die vanuit eigen studio opneemt, moet zichzelf kunnen regisseren. Als beginnende stemacteur kun je dat niet. Dat is gelijk ook de grootste achterstand die beginnende stemacteurs hebben op de ervaren stemmen. Die hebben namelijk geleerd van alle feedback die ze kregen van klanten, creatieven en technici in de studio. Mocht je vanuit eigen studio opnemen, laat de klant of bureau dan inbellen of meeluisteren via Skype.

Waar start je?
Gevalletje open deur: Leer. Laat je dus coachen en begeleiden. Na het volgen van een cursus neem je een demo op. Als je nog geen eigen materiaal hebt, kun je bijvoorbeeld een demo vullen met ‘overgeschreven’ teksten uit bestaande commercials. Deze demo moet een weergave geven van jouw kunnen. Het loont om jezelf de vraag te stellen: ‘Wat kan ik het beste?&; Gebruik dit fragment als eerste sample in je demo.

Voice-over werk is een ervaringsambacht. Hoe vaker je het doet, hoe beter je wordt. Vraag vijf stemacteurs hoe ze ooit zijn begonnen, en vier van de vijf komen met een verhaal dat van toeval aan elkaar hangt. Sommigen begonnen bij de lokale radio, anderen op het toneel of ze kenden toevallig iemand bij een studio. Het is natuurlijk handig als je dicht op het vuur zit. Zoek iemand die in je gelooft en kansen biedt om een paar keer op je bek te mogen gaan. Via een stemmenbureau? Dat kan, alleen vraag ik mij af of dit de manier is. Bij Voicebooking.com ontvangen we zo’n vijftig inschrijvingen per maand, hoewel we ons juist richten op ervaren stemacteurs.

Als het dan eenmaal zo ver is, wat vraag je dan voor je eerste klus? Gelijk de geldende tarieven vragen? Think again… De kunst is om een goede balans te vinden tussen betaald krijgen en doen wat je leuk vindt. Veel grote namen begonnen ooit met stemmenwerk door het gratis of voor bijna niets te doen. Gewoon, omdat het ze leuk leek. Wat je kunt doen, is 500 euro aan Google Adwords inzetten op de zoekterm ‘gratis voice-over’ en pas geld vragen als de klant je voor een tweede klus vraagt. Als je echt talent hebt, zal dit je beste investering ooit zijn.

Succes!

 

Advertentie