Met deze tips bereik je Gen Z

Gen Z wordt niet zomaar aangesproken door traditionele marketingactiviteiten. Waardoor komt dat? En hoe kun je ze als merk dan wél bereiken?

Op dit moment behoren ruim 2,7 miljoen Nederlanders tot generatie Z. Voor veel bedrijven lijkt deze groep jongeren de ultieme doelgroep. Toch worden ze niet zomaar aangesproken door traditionele marketingactiviteiten. Waardoor komt dat? En hoe kun je ze als merk dan wél bereiken? In dit artikel van DPG Grow geeft Josefien Zwetsloot 10 tips voor het bereiken van generatie Z.

Wie is generatie Z?
Met generatie Z – ook wel Gen Z of Zoomer genoemd – bedoelen we mensen die zijn geboren tussen 1996 en 2010. Deze jongeren zijn echte digital natives en hebben vanaf jongs af aan geleefd in een snelle wereld met een overload aan informatie. Ze zijn grootgebracht met smartphones, apps en social media en zijn ook de eerste generatie die nooit een wereld zonder internet of mobiele telefonie heeft gekend. Tegelijkertijd is generatie Z opgegroeid in een roerige tijd, met opkomend terrorisme, een economische crisis, klimaatverandering en recentelijk ook nog een pandemie. Dit heeft effect op hun gedrag, de keuzes die ze maken en hoe ze naar de toekomst kijken.

Wat drijft generatie Z?
Generatie Z heeft een geheel eigen kijk op de wereld. Gen Z wordt weleens de ‘woke’ generatie genoemd en heeft onderwerpen als inclusiviteit, duurzaamheid en openheid hoog in het vaandel staan. Generatie Z is ondernemend en expressief. Ze hebben behoefte aan controle, zekerheid, maar ook aan persoonlijke ontwikkeling en zelfcreatie. Zoomers zijn veel pragmatischer en realistischer dan millennials. Zo hechten ze bijvoorbeeld minder waarde aan bezit en zien werken als noodzakelijk om te voorzien in je levensonderhoud, maar een baan hoeft niks te zeggen over je passies. Gen Z gaat niet voor rijkdom, maar vindt stabiliteit belangrijker. De toegang en gebruikservaring van een dienst zijn dus ook waardevoller dan het bezitten ervan. Denk aan deelscooters en ‑auto’s, maar ook aan Spotify of Netflix.

Hoe bereik je generatie Z?
Doordat generatie Z volledig is opgegroeid in het online tijdperk, en traditionele media minimaal gebruiken, moet je als marketeer die deze generatie wil bereiken het internet op. Hierbij is het wel belangrijk rekening te houden met het grote leeftijdsverschil binnen deze groep. Generatie Z is nu tussen de 12 en 26 jaar oud en is daarom niet met één boodschap te vangen. Bedenk dus goed op wie je je gaat richten, kies het juiste kanaal en pas de communicatie aan. Gen Z gebruikt gemiddeld minder verschillende soorten platformen dan millennials, maar besteedt wel meer tijd per platform. Instagram, TikTok, Snapchat en YouTube krijgen de meeste aandacht, maar ook podcasts worden steeds populairder. Houd er daarnaast rekening mee dat deze generatie zich als geen ander bewust is van de online marketingmachine van bedrijven en een filter hebben ingebouwd als het aankomt op advertenties.

10 tips voor het bereiken van generatie Z

1. Communiceer kort en bondig

Gen Z spendeert gemiddeld vier tot zes uur online en ziet zo’n 4500 contentberichten per dag. Wat verder opvalt, is dat ze een gemiddelde aandachtsspanne van acht seconden hebben! Dat is vier seconden minder dan millennials. Houd daarom je boodschap kort en to the point.

2. Communiceer visueel

Deze generatie is zeer visueel ingesteld. 54% van Gen Z ziet het liefst foto’s en video bij het online bekijken van een product. Zorg daarom voor krachtige beelden met een vlotte, bondige boodschap die opvalt tijdens het scrollen.

3. Kies het juiste kanaal

Gen Z vindt online contact bijna net zo waardevol als face-to-face contact. Wees daarom actief op de platformen waar Gen Z het meest uithangt en zorg ervoor dat de content die je deelt goed aansluit bij hun wensen en behoeften. Zorg er in ieder geval altijd voor dat alles op mobiele apparaten goed wordt weergegeven; de zogeheten mobile-first approach.

4. Wees authentiek

Zoomers vinden het belangrijk dat bedrijven zich duurzaam gedragen en sociaal gezien hun verantwoordelijkheid nemen. Het gaat bij deze generatie steeds minder om het product zelf, maar meer om de organisatie die erachter zit. Dit biedt nieuwe kansen en je kunt je als merk onderscheiden door je steentje bij te dragen aan een betere wereld. Maar let op! Als je dit uitdraagt, zorg dan wel dat je hierin oprecht bent. Deze doelgroep prikt heel makkelijk door een slappe marketingtruc heen. En dan ben je ze ook voorgoed kwijt.

5. Maak ze onderdeel

Generatie Z waardeert interactie met het merk waar ze product of diensten van kopen. Ook vinden ze het belangrijk deel uit te maken het creatieproces. Het biedt kansen om ze hier onderdeel van te maken en ervoor te zorgen dat ze bepaalde keuzes begrijpen en leren waarderen. Door je als merk open te stellen en om hun input te vragen, kun je deze groep beter en langer aan je binden.

6. Let op de kosten

Generatie Z let op de kleintjes en shopt prijsbewust. Sparen is belangrijk. Refurbished, tweedehands of tweedekans producten zijn dan ook extra interessant. Ze vergelijken prijzen online en gebruiken graag kortingscodes. Denk als marketeer bewust na over speciale aanbiedingen en extra deals zoals een cadeau bij aankoop of gratis verzending.

7. Breng continu vernieuwing

Zoomers zijn gevoelig voor nieuwigheden. De enorme snelheid waarmee de wereld verandert, uit zich bij deze generatie ook in het winkelgedrag. 80% geeft aan sneller te kopen bij een webshop als er regelmatig nieuw aanbod is. Dat biedt mogelijkheden voor merken om hen steeds weer aan zich te binden. Geef Gen Z een goede reden om bij je terug te komen en denk hierbij verder dan wekelijks een nieuwe collectie, want dat druist weer in tegen het duurzame karakter van deze groep. Zoek juist naar inspirerende en ‘nieuwe’ content en plaats je bestaande collectie in een nieuwe context.

8. Gebruik influencers

Doordat deze generatie zich zo bewust is van de stroom aan advertenties, waardeert ze het oordeel van anderen en laat zich graag adviseren door vrienden of bekenden. Influencer marketing kan daarom slim zijn om deze groep te bereiken. Geloofwaardige peers en nano-influencers waar ze zich mee kunnen identificeren, hebben de voorkeur.

9. Maak het gemakkelijk

Generatie Z is op een missie om het leven zo gemakkelijk en frictieloos te laten verlopen. Dit uit zich ook in het online gedrag van deze groep. Webshops kunnen deze generatie beter bedienen door een naadloze online ervaring te bieden. Denk aan een snelle check-out of een winkelmandje die de producten onthoudt waar ze naar gekeken hebben wanneer ze op een later moment terugkomen. Ze haken snel af op onnodig veel stappen en ingewikkelde user-flows.

10. Maak het persoonlijk

49% van generatie Z koopt liever bij merken die een persoonlijke shopervaring bieden. Zelfexpressie en ‑creatie zijn erg belangrijk en daarom hebben ze behoefte aan gepersonaliseerde producten. Het verzamelen van data door bedrijven kan helpen dit te realiseren. Zolang je als merk transparant bent over wat je hiermee doet, zal deze groep dat niet erg vinden. Als je als merk (nog) niet veel data heeft of je weet niet waar je moet beginnen, kan DPG Datalab uitkomst bieden.

DPG Media weet alles over jouw doelgroep

Op dit moment behoren ruim 2,7 miljoen Nederlanders tot Gen Z. Dat lijkt niet veel, maar de komende jaren zal Gen Z een sterke kracht worden in de marketing en klantbeleving van commerciële bedrijven. DPG Media weet alles over doelgroepen.. Wil je meer weten, of hulp bij de inzet van jouw advertenties bij het juiste publiek?

Neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →