Zo gaat jouw bedrijf mee met de tijd!

Met jouw baan weet jij als geen ander hoe lastig het kan zijn om de jongere doelgroepen te bereiken.

Binnen jouw team zijn er al talloze pogingen gedaan om een goed plan op te stellen en het uit te voeren, maar eigenlijk is een groot deel ervan mislukt. Jullie zijn immers geen jonge mensen meer en jullie komen van een andere generatie. Waarschijnlijk zal het dan niet werken als je met jouw millennial denkwijze de jongere generatie probeert te bereiken. Het is gelukkig niet onmogelijk om de aandacht te trekken van de jonge mensen. De eerste stap is weten waar de jongeren zich bevinden. Wil je hier meer over weten? Lees dan gauw verder!

Generatiekloof

Je hebt de babyboomers, generatie X, generatie Y en ga zo maar even door. Elke generatie onderscheidt zich op een bepaalde manier van de rest. Natuurlijk gelden de kenmerken van deze generaties niet voor iedereen, maar toch zijn er wel veel overeenkomsten tussen de mensen die in een specifieke generatie geboren zijn. De protestgeneratie staat bijvoorbeeld bekend om haar wil om op te komen voor eigen belangen en de seksuele revolutie. Generatie Y, ook wel de Millennials, worden vaak gezien als individualistische mensen die veel waarde hechten aan zelfontplooiing. De Millennials zijn ook de eerste mensen die te maken hebben gehad met de ontwikkeling van het internet. De doelgroep die jij wilt bereiken op werk, is Generatie Z. Deze wordt gekenmerkt door de technologie. De mensen die geboren zijn in deze generatie, zijn opgegroeid met het internet en zijn nu voor het grootste deel in het bezit van een mobiele telefoon waar een hoop informatie op te vinden is. De jonge mensen zijn dus geboren in het digitale tijdperk en weten dus niet hoe het is om zonder internet te leven. Dat is best een grote verandering, want alle voorgaande generaties kennen juist wel een tijd waar er nog geen internet bestond. Je kunt je dus voorstellen dat de laatste generatie een hele andere manier van doen en denken heeft. Hun jongere jaren vinden namelijk voor een groot deel plaats op het internet. Het internet is helaas niet zo als het echte leven. Hier gelden namelijk andere normen, waarden en regels waar de oudere generaties vaak maar weinig van begrijpen.

Duik in de wereld van de jongeren

Als je de jongeren wilt bereiken, is het van belang dat je bent waar zij zijn. Verstuur dus geen SMS via jouw oude Nokia naar deze doelgroep, maar schaf een hippe telefoon aan. Je kunt daarbij denken aan een Samsung Galaxy S22 of een nieuwe iPhone. Hiermee kun je vervolgens in contact komen met jongeren via kanalen zoals TikTok. Naast TikTok zijn er ook genoeg andere platformen waar jij terecht kunt. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, Spotify of Instagram. Maar laten we eerlijk zijn… Jij en de rest van jouw team als onderdeel van Generatie X en/of Y doen het werk goed, maar je zult de jonge generatie nooit helemaal kunnen begrijpen. Het is daarom een goede keuze om ook de jongere generaties te betrekken in de plannen die je maakt. Ga in gesprek met een aantal jonge mensen, voer onderzoeken uit en ga na wat wel werkt en wat niet werkt. Neem dit dan mee in jouw uiteindelijke beslissing en maak op basis daarvan een definitief plan hoe jouw bedrijf generatie Z gaat bereiken.

Jonge mensen in het team

Aangezien de tijden veranderen, zijn er een aantal nieuwe beroepen bij gekomen. Door de komst van social media is dat dus ook het geval. Een social media adviseur is een nieuw beroep en kan jou enorm helpen. Iemand die deze rol op zich neemt, houdt zich namelijk bezig met het adviseren van een bedrijf over het gebruik van social media. Deze persoon houdt in de gaten wat de nieuwste trends zijn, wat gepost moet worden en wat niet en wanneer en hoe laat iets gepost moet worden. Ook weet een social media adviseur hoe er gecommuniceerd moet worden met de doelgroep. De communicatie is namelijk van cruciaal belang. Je wilt immers dat de jongeren jouw bedrijf leuk vinden en ze willen ook serieus genomen worden door jou. Leer hun ‘taal’ dus ook kennen. Straattaal is bijvoorbeeld één van de ‘talen’ die erg populair is onder de jongeren. Bij dit soort taalgebruik worden er een hoop woorden die uit andere talen komen samengevoegd met Nederlandse woorden. Ook kan het zo zijn dat de Nederlandse woorden zelfs helemaal worden vervangen door woorden uit een andere taal. Maar pas wel op met het gebruiken van deze taal. Je wilt het natuurlijk niet verkeerd gebruiken en daarnaast is het ook niet echt de bedoeling dat veel woorden door de oudere generaties gebruikt worden. Er zijn een hoop voorbeelden waar deze taal namelijk is gebruikt en het niet positief ontvangen werd. De taal is immers iets wat voor en door de jongeren gemaakt is. Als bedrijf is het niet verstandig om zo met de jongeren te communiceren, want ze willen als gelijke gezien willen worden. Door straattaal
te gebruiken wek je namelijk de indruk dat het ‘normale Nederlands’ voor de jongeren te hoog gegrepen is. Wees dus niet te hip en praat normaal met de jongeren. Zo behoud je een goed imago, waardoor de kans groter is dat de jongeren naar je zullen luisteren.

Er is dus geen formule die altijd werkt, maar er zijn natuurlijk wel manieren waarop jij de kansen vergroot dat de jongeren zien wat je ze wilt laten zien. Weet waar de jongeren zich bevinden. Dit zal dus voornamelijk op sociale media zijn. Doe onderzoek naar de jongeren. Zoek de doelgroep ook op en vraag de jongeren om feedback. Hierdoor kom je aan de hand van de input erachter wat waarschijnlijk wel gaat werken en wat niet zal werken. Tot slot is
het ook belangrijk om jonge mensen aan te nemen en ook echt naar ze te luisteren. Bundel de krachten en blijf leren van elkaar. Zo kom je er uiteindelijk wel!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →