“AI vervangt creatieven.” “Billability is dé KPI.” “Een niche kiezen is dé weg vooruit.” Hier op deze site is het ook wel eens gebeurd: woord en weerwoord. If it bleeds it leads.
Het zijn misschien maar meningen, maar het is een beetje zoals roken: lekker, sexy in beeld, maar alles gaat ervan stinken en het is schadelijk voor iedereen rondom je. Wat het extra wrang maakt: het zijn meningen die vaak iets te verkopen hebben. Soms een product, soms een dienst. Maar evengoed een aandeelhouder, of het eigen geweten. Zelden zijn ze er voor de lezer zelf.
Teamleader heeft natuurlijk ook iets te verkopen, maar wat wij verkopen is duidelijkheid. Cijfers. Wie ons kent weet, wij houden van droog, feitelijk, geen poespas. En daarom is er de Agency Benchmark. Niet als zoveelste LinkedIn-opinie, maar als onderbouwd tegengeluid.
We gaan ‘m opnieuw doen. Voor iedereen. Voor bureaus in Nederland, België en Duitsland. Groot of klein. Niche of full service. Hier.
We zoomen niet alleen in op 1 cijfer, EBITDA’s of marges zijn leuk maar weinig actionable. We gaan ook op zoek naar de gewoontjes die agencies sterker en weerbaarder maken. Of naar het cijfertje achter het cijfertje, waarmee je weet of je basics in orde zijn.
Neem billability. Dit zagen we in de vorige versie. Ja, dat is een belangrijk KPI. Maar het verhaal wordt pas echt interessant als je ziet dat bureaus die hun capaciteit voor meer dan 80% vooraf inplannen, gemiddeld 68% billability halen. Bij minder geplande bureaus zakt dat naar 61%. Planning loont dus, letterlijk.
Of kijk naar klantrelaties: gemiddeld komt 74% van de omzet uit bestaande klanten. Maar hoe actief werk je aan retentie? Hoeveel aandacht krijgt bestaande business in verhouding tot new business?
Ook KPI-gebruik zelf vertelt een verhaal. Waar 2022 nog minder dan de helft van de bureaus stelselmatig met KPI’s werkte, is dat nu 81%. De sector wordt volwassen, data-gedreven.
Het zijn die details, de ‘hoe’ achter de ‘wat’, die van deze benchmark geen oppervlakkige vergelijking maken, maar een echt managementinstrument.
Oproep
Dus, agency-eigenaar: ben jij klaar met nare intuïties en oppervlakkige meningen? Neem deel aan de Agency Benchmark. Deel jouw realiteit, ontvang later dit jaar het rapport met data zoals hierboven, en zie waar jouw bureau staat, echt.
⏱️ Vul ‘m in: kost je 10 minuten, levert je een jaar aan inzichten op.
By Peter Van Wijnaerde
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu