TamTam-oprichters: ‘Dit is een reis die je maar één keer maakt'

Paul en Bart Manuel over hun ondernemersavontuur dat twintig jaar geleden begon

TamTam begon in 1996 met twee mensen: oprichters Paul (48, foto links) en Bart (44) Manuel. Inmiddels telt het digital agency 350 medewerkers en zet het in op internationale groei met de introductie van het merk Dept. ‘Dit is een reis die je maar één keer maakt.’

Wat was de aanleiding om TamTam  op te richten?

Paul: “Dat was een combinatie van het avontuur om zelf te ondernemen en de kansen die we om ons heen zagen om internet zakelijk toe te passen. Bart: “Ik was mijn studie Natuurkunde aan het afronden en gebruikte internet al begin jaren &;90 binnen de universitaire wereld. Commercieel of privé gebruik van internet bestond nog nauwelijks. Vanaf de start van TamTam hebben we naast simpelere website veel toepassingen gemaakt die echt onderdeel waren van de business. Focus lag in het begin meer op techniek. Later is daar concept en design bij gekomen.

Wat was de grootste uitdaging?

Bart: "Samengevat is het de juiste teams en klanten. Het is constant een balans tussen groei: meer pitches winnen en mooie klanten binnenhalen, en de interne organisatie die er vervolgens voor moet zorgen dat er projecten worden afgeleverd waar we allemaal trots op zijn. Dat blijft eigenlijk altijd een uitdaging, en dat is ook gezond volgens mij.“

Waar hebben jullie spijt van?

Paul: "Spijt nee. Dat wil niet zeggen dat we alles altijd even goed of succesvol doen, en natuurlijk zijn er af en toe zaken die je niet leuk vindt. Zoals de verkeerde partner kiezen en die vervolgens uit moeten kopen. Ook hebben we een tijdlang een zeer goed draaiende intranet groep gehad. We hebben destijds goed gezien dat het handig was deze expertise te splitsen van TamTam. Maar de manier van splitsen hadden we echt slimmer moeten doen."

Wat was het grootste succes van TamTam? En wat de grootste mazzel?

Paul: Je kan het je nu niet meer voorstellen maar toen we in &;95 begonnen hebben we ons oprecht afgevraagd wat we zouden moeten doen als online toch niet zo&;n succes zou worden als we dachten en het aanmodderen zou worden. We hebben toen bedacht: als we nu maar een serieus goede EN leuke groep mensen hebben kunnen we alle kanten op. Dit principe houden we al twintig jaar vast. En het werkt nog steeds om in te kunnen blijven spelen op alle vraagstukken waar onze klanten voor staan. Of het nu gaat om nieuwe digital marketing, data, technologie of creativiteit. Ik denk oprecht dat we in het combineren hiervan heel goed zijn. Omdat we de specialisten hebben op deze onderwerpen en ze écht met elkaar samenwerken.

Wat zouden jullie anders doen als je weer opnieuw kon beginnen?

Zowel Paul als Bart: “Niets.” Paul: "Ik geloof niet zo in opnieuw beginnen. Verder uitbouwen met de klanten, partners en medewerkers die we binnen en buiten Nederland hebben is een reis die je één keer maakt."

Jullie zetten een stap opzij vorige zomer. Vertel ajb kort over de nieuwe invulling van jullie rol sindsdien.

Bart: “Dimi, Frank en hun team doen het nu beter dan wij het hadden kunnen doen. Het gaat om op tijd vernieuwen om door te groeien. Onze rol is een mix van gewoon meedenken en meedraaien in de projecten die we voor klanten doen, en handen en voeten geven aan de snelle groei en ontwikkeling van Dept binnen en buiten Nederland."

Hoe lastig is het om het stokje over te geven?

Paul: "Zowel de timing als het team was goed, en dat maakt het eigenlijk heel makkelijk. Ik denk dus dat het vooral heel soepel is gegaan en ja, je moet wel even wennen. En zo hoort het ook. Maar het team draait nog weer beter dan hiervoor. Dat is knap, zo slecht ging het namelijk niet :)"

Hoe zien jullie de toekomst, op korte en wat langere termijn?

Bart: “Op korte termijn gaat het waar het eigenlijk altijd om gaat: nog betere en innovatievere projecten realiseren. Ik zie om mij heen dat het samenwerken met collega&;s, maar ook met klanten uit andere vakgebieden en landen ons daarbij helpt en scherp houdt.” Paul: “Op langere termijn gaat het vooral om klanten nog beter bedienen, zeker nu digital overal is. We willen bijvoorbeeld nog beter kunnen inspelen op de enorme vraag naar diensten op het gebied van data, eCommerce en bijvoorbeeld virtual reality."

Hoe losten jullie de afgelopen twintig jaar onenigheid over zakelijke beleid op?

Paul: “Eigenlijk hebben wij samen vrijwel nooit onenigheid. Ik hou mij vooral bezig met de commerciële kant, Bart is sterk als het gaat om innovatie en techniek. Dat vult elkaar eigenlijk best goed aan. We gaan meestal niet over één nacht ijs en zorgen dat er altijd goede mensen om ons heen zijn die we om advies kunnen vragen.”

Wat gaat internationale groei TamTam brengen?

Bart: “Natuurlijk is er de buy & build strategie die we nu hanteren binnen Dept. Maar we kunnen ook enorm veel winst halen uit de nieuwe samenwerkingen binnen Dept. Er is nu eenmaal een grote groep klanten die met veel verschillende bureaus om tafel moet als het gaat om de online strategie. Zij zijn blij als ze dat aantal kunnen beperken, dingen beter op elkaar aansluiten en er ‘groter’ wordt gedacht.” Paul: “Een mooi voorbeeld is dat we nu eigenlijk geen website meer maken zonder dat we eerst nadenken over traffic. Natuurlijk deden we dat eerst ook, maar nu heb je gewoon veel meer kennis en capaciteit met ruim 70 specialisten op dit gebied.”

Nu bestaat Dept uit vijf bedrijven. Wat zijn de groeiambities, hoe groot wil Dept worden?

Paul: “We willen vooral alle specialismen kunnen bieden, dat is het allerbelangrijkste. Daarbij zou het mooi zijn om een internationale footprint te hebben. We leggen nu eerst de focus op Duitsland, Engeland, Scandinavië en de US. Maar het moet vooral een match zijn op cultuur en ambitie, dat is waar het eigenlijk om draait binnen de buy & build.


Als ik jullie twintig jaar geleden had verteld waar het bedrijf nu staat, wat was dan jullie reactie geweest?

Bart: “Enige scoringsdrang is ons natuurlijk niet vreemd, en we houden ervan om in beweging te blijven, maar dat het zo groot en succesvol zou zijn dat is een tweede. Daar zijn we dan ook best wel trots op.” Paul: “Van die onvergetelijke momenten, waarbij we met 88 Tammo’s op een grasveld zaten tijdens SXSW in Austin, ik collega’s de mooiste verhalen hoor vertellen tijdens de Dept Talks, we bij een klant als BPD online huizen verkopen en VR oplossingen aan het maken zijn.. Het zijn dingen die best bijzonder zijn en het vooral super leuk maken om te ondernemen.”

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie