Premium

CMO’s willen een Marvel-superheldenbureau

CMO Report VII | Bureaus moeten wat betreft de huidige generatie CMO’s over nogal wat vaardigheden beschikken.

Op het reclamebureau
Shutterstock

Over welke vaardigheden moeten bureaus wat betreft de huidige generatie CMO’s beschikken? Nou, heeft u even? Op basis van een analyse van de open antwoorden op deze vraag, komen we tot de conclusie dat bureaus tegenwoordig wel heel veel in hun mars moeten hebben om nog mee te mogen doen. (Of dat eigenlijk nog wel leuk en haalbaar is, daar laten we graag Gijs de Bruijn names de Via over aan het woord, lees hier vanaf 14:00 uur vanmiddag.)

Alleszins een duizendpoot dus, maar een aantal dingen springen er bovenuit. En zoals altijd zitten daar een paar open deuren in van jewelste. Het vaakst genoemd? Creativiteit natuurlijk. Op de voet gevolgd door Partnership (daar hebben we het begrip ‘Sparringpartner’ voor het gemak bij opgeteld). Marketeers willen dat bureaus hen merk ‘echt begrijpen en daardoor een pro-actieve partner kunnen zijn’. Iemand zegt dat zijn partner moet willen zijn ‘en dat moet zich in alles uiten, wederzijds overigens’. Sommigen willen nóg verder gaan. Hij of zij ziet de ideale rol van het bureau als ‘een nauw partnership waarbij alle successen en verliezen tussen bureau en klant gedeeld worden.’

Meer CMO Report coverage:

Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.

The forefront of our industry

Dan is er het diepe begrip van – en ruime ervaring met digital en tech. We nemen hier voor het gemak ook alles onder de noemer van ‘datagedreven’ in mee. En de balans tussen tech & human. ‘Diepgaand begrip van gegevens en analyse’ staat, zo lijkt, gelijk aan data-driven marketing essentieel. De expertise wordt – of is – een basisvoorwaarde om aan tafel te komen. Of als het heel even in het Engels mag, dit antwoord is ook typerend: ‘In the future, I expect my agency partners to provide innovative and data-driven solutions that enhance our marketing strategies, drive results, and keep our organization at the forefront of our industry.’

Laten we nog één dingen benoemen. Niet merkstrategie en mediastrategie, beide ook vaak genoemd, maar té logisch om over uit te wijden. Een veelgehoorde wens (soms verwoordt als eis) is een diep inzicht in consument, merk, markt en maatschappij. Daar gaat het dus niet per se over inzichten uit data (kan wel), maar over een ‘bij zijn’ op alle niveaus. ‘Inzicht in toekomstige ontwikkelingen in het vakgebied en de markt’, vraagt iemand bijvoorbeeld. ‘Echt doorleven van issues van de klant’, wordt er gezegd en ‘midden in de maatschappij met goede voelhorens’. Je moet als bureau dus ook een goed tijdgeestduider zijn.

Lees ook: Bureaus moeten context overzien terwijl CMO’s verbinding leggen

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie