'In crisis zie je altijd nieuwe dingen ontstaan'

Met stille trom vertrok Mervyn ten Dam bij DentsuAchtung! Het was tijd voor de nieuwe generatie. Een gesprek over wat creativiteit vergt.

Het awardseizoen is geopend. Mervyn ten Dam, die afgelopen jaar midden in de coronacrisis vertrok bij 'zijn' DentsuAchtung, verheugt zich er op. Als voorzitter van de ADCN en als jurylid van de Digital Creative Competition van Ocean Outdoor ziet hij veel creatief werk langskomen. De crisis is volgens hem een goede voedingsbodem voor ideeën. 'In crisis zie je altijd nieuwe dingen ontstaan.'

Hij is wel benieuwd naar de impact van thuiswerken op het creatieproces. Ten Dam: ‘Ik hou ervan om dingen te maken en te bouwen. Ik zou het met een scherm ertussen echt minder goed kunnen. Zet mij maar in de studio, dat vind ik het leukst. Ik ben geen manager op afstand en stond vaak letterlijk naast het bureau van creatieven. Misschien soms wel iets te dicht.’ Ten Dam geeft toe dat hij soms op de werkvloer wel een lastpak was. ‘Er is binnen Achtung een gezegde: to get Merved. En dat betekent zoiets als: ik dacht dat ik een goed idee had maar er helaas was er één iemand die vond dat het niet zo was.’

Als jurylid van de Digital Creative Competition gaat hij zich buigen over nieuwe ideeën die nog niet zijn uitgevoerd, om op die manier digital ooh naar een hoger plan te krijgen. Digitale out-of-reclame moet nog groeien vindt Ten Dam. Met alle mogelijkheden die voor handen zijn kan het interactiever en persoonlijker. ‘Neem autoreclame: ik kan nummerborden zien, ik kan zien welk merk iemand rijdt, daar zou ik iets mee kunnen doen. Ik denk dat je meer kunt vertellen dan nu wordt gedaan, specifieker en meer in de context.’

Advertentie
advertisement

Bekijk het volledige interview met Ten Dam hier:

Ideeën insturen kan overigens nog voor vrijdag 21 mei 2021 23:59 uur naar dccamsterdam@oceanoutdoor.nl.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie