Premium

‘De crisis heeft ons de toekomst ingeduwd’

Adformatie Connects Daily, met startende ondernemers: Gijs Moonen (Ovide), Japie Stoppelenburg (Truus) en Sandor van Geelen (Bee Agency).

boven, Gijs Moonen (l) en Jasper Mulder, onder: Japie Stoppelenburg (l) en Sandor van Geelen.

Ze wisselden nogal, de reacties op de eerste persconferentie van Mark Rutte waarin hij de lockdown van Nederland aankondigde. Japie Stoppelenburg maakte de week ervoor nog grapjes over de pandemie, ha ha ha corona. ‘Maar de persconferentie was het moment dat we dachten, o fuck.’
Gijs Moonen schrok behoorlijk. ‘Het eerste dat opkwam was: is het wel zo’n goed idee geweest om te gaan ondernemen? Dan ben je onzeker, je hebt ook geen referentiekader.’
Sandor van Geelen reageerde juist flegmatieker, hoewel hij iets later in het voorjaar een groot aantal evenementen op de rol had staan: ‘We dachten: hoelang zullen ze het land dichtgooien, een week of drie?’ Dat werden er wat meer. ‘Ik denk dat we wel vier weken bezig zijn geweest met afbellen’.     

Niet moeilijk doen, maar knallen

De drie beginnende ondernemingen moesten vol aan de bak om de ernstigste gevolgen van de coronapandemie af te wenden. Ze vonden daar allen een eigen manier voor, zoals Bee Agency, dat zijn freelancers op hold moest zetten. Van Geelen: ‘Maar lang duurde dat niet, want de crisis zorgde ook weer voor werk, zij het van iets andere aard. Je hebt als startup ook het voordeel dat je kosten nog erg laag zijn.’

Japie Stoppelenburg: ‘Het geluk is dat wij allemaal makers zijn die dachten: we gaan ondernemen. We moesten zoveel werk doen, ook voor klanten om nieuwe regelingen, maatregelen, nieuwe flyers en posters. Als iedereen kan Photoshoppen kan je snel een prima omzet hebben. We hoefden ons nooit zorgen te maken om geld.’  

Gijs Moonen merkte weinig in zijn vaste klantenkring, waar veel bedrijven slechts beperkt werden geraakt. ‘Daar moet je natuurlijk geluk mee hebben, met je portfolio. We zagen daarnaast veel startups en scaleups op ons afkomen die heel snel moesten communiceren bijvoorbeeld omdat ze nu relevant waren, zoals een health-startup. Je zag dat we snel konden schakelen en dachten: niet te moeilijk doen, maar knallen.’

In je pyjama

De flexibiliteit van de ondernemingen zelf, maar ook van opdrachtgevers heeft veel versneld voor de drie startende marcom-bedrijven. Van Geelen had met Bee Agency een evenement voorbereid voor een software-ontwikkelaar over digitale transformatie, een internationale bijeenkomst met 1500 mensen. ‘Op de dag dat ze afzegden, zeiden we: je moet er juist wel zijn nu, nu gebeurt het. Dat begrepen ze goed. We hebben afgelopen dinsdag het online-evenement gedaan, wat eigenlijk een interactieve tv-show was op internet. Dat werkte heel goed en benaderde de live-ervaring. We hebben er ook weer van kunnen leren.’

Gijs Moonen: ‘Je merkt dat waar je vroeger huiverig was om bijvoorbeeld een virtuele persdag te houden - gaan mensen daar wel aan meedoen? - iedereen nu veel flexibeler is en denkt: tja, dan moet je maar inbellen via zoom, het is niet anders. Iedereen zit op dezelfde manier in de wedstrijd, dat is heel prettig.’   

De coronacrisis heeft bureaus de ‘toekomst ingeduwd’, zegt Japie Stoppelenburg: ‘Wij maken veel radiocommercials, en gingen altijd met drie creatives in een auto naar een studio om te luisteren naar iemand in een hokje. Nu namen we het op met een live-feed via zoom. Dan zat ik lekker thuis in mijn pyjama, en dacht : waarom doen we het niet altijd zo? Er zijn heel veel vet en onnodige kosten weggesneden.’

Kijk hieronder het gehele gesprek van Jasper Mulder met Gijs Moonen, Sandor van Geelen en Japie Stoppelenburg:

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie