Premium

Dept Festival 2019: 'Zelfs in het toilet luisterden mensen met koptelefoon naar een talk'

Dept-topman Dimi Albers over 'inspireren met tech, digital en marketing'

Als Dept, een van meest avant-gardistische spelers in de huidige digital-marketingbranche een event organiseert, dan volstaat een bitterballenbrunch met een smartlappenbandje natuurlijk niet. Wat dan wel? ‘Een festival dat uitpuilt van de inspirerende debatten, sprankelende performances en talks waarin recente ontwikkelingen binnen tech, marketing en digital aan bod komen’, vertelt Dept-ceo Dimi Albers. ‘Precies de opzet van ons Dept Festival.’ 

Vorige week vrijdag vond voor het vierde jaar op rij het Dept Festival plaats op de zachte zandbodem van het festivalterrein Amsterdamse Thuishaven. Adformatie blikt met Albers terug: ‘Doel was om te inspireren. Dat is gelukt.’

Groeiend bedrijf, groter festival

Het idee voor het Dept Festival kwam niet uit de lucht vallen.‘We spraken er zeven jaar geleden al over, toen we startten met onze ‘Talks’, aldus Albers. ‘Dit event bestond voornamelijk uit inspirerende peptalks voor en grotendeels ook door de Depsters zelf, onze eigen medewerkers. Toen we in 2016 transformeerden tot Dept, hebben we er ook klanten bij uitgenodigd en was het Dept Festival geboren.’ 

Sinds haar oprichting heeft Dept ook buiten Nederland wortel geschoten en afdelingen geopend in steden als Dublin en Hamburg. Recent zijn ook buiten Europa bureaus geopend; in Boston, New York en San José weet men nu ook wat Dept doet. Het Dept Festival groeide mee.‘Vorig jaar waren er nog 700 medewerkers present, dit jaar hebben we 1000 Depsters mogen verwelkomen. Naast eigen medewerkers hebben bijna 2000 relaties het festival bezocht. Het is een mooi cadeau voor onze meest loyale klanten en relaties en voor alle Depsters die een jaar hard hebben gewerkt.’

‘Raw Creativity’ en sfeercreatie

Wat Albers vrijdag het meest inspireerde? ‘De digitale kunstenaar Joshua Davis bijvoorbeeld vind ik echt een fenomeen. Niet enkel om zijn visuele digi-art, die épisch is, maar ook hoe hij zijn kunst via Instagram verspreidt en er een business van weet te maken. Raw creativity dus, dat is toch een vrijere vorm van creativiteit dan de wijze waarop wij als bureau meestal moeten werken, maar daarom niet minder inspirerend.'

Een ander voorbeeld ‘rauwe creativiteit’ was volgens Albers de performance van de electronic music creator Chagall die met haar MI.MU handschoen met bewegingen elektronische-popmuziek live on stage kan componeren. 'Ook zij weet haar kunst aan de man/vrouw te brengen.’ 

Een groot deel van de presentaties wordt gehouden door mensen van Dept. Albers noemt de talk van Anne van Wijdeven over nucleair semiotics’ als ‘een van de kersen op de taart’. Lachend: ‘Ze stond op het buitenpodium waar iedereen met een koptelefoon op gebiologeerd naar haar speech luisterde. Ze sprak over de semiotische condities waaraan waarschuwingsborden moeten voldoen om mensen in de toekomst te waarschuwen voor plekken waar nucleair afval wordt bewaard. Welke tekens/borden zijn duurzaam betekenisvol? Een mooi verhaal over de verre toekomst van design en user experience. Ik zag zelfs mensen op het toilet met een koptelefoon op. Ze creëerde een geweldige sfeer.’

Sociaal, happy, duurzaam en vegetarisch

Opvallend was het aantal talks dat werd gehouden over sociaal ondernemen (Tony's Chocolonely), happiness (Headspace) en duurzaamheid (NASA). Ook het nadeel van het eten van vlees voor het milieu was een terugkerend item. Lunch en diner waren allemaal vegetarisch.

Albers: ‘Dat is niet vanuit policy zo gedaan, maar is een initiatief vanuit onze Depsters. Het zijn gewoon belangrijke thema’s in het dagelijks leven van onze medewerkers. Om heel eerlijk te zijn, ben ik zelf een bourgondische eter die erg van vlees houdt en ik ging hierover aanvankelijk de discussie aan. Achteraf ben ik blij dat ik naar het team geluisterd heb en vond ik het erg tof om gasten de Beyond Burger te zien proberen. De goede smaak was écht een eye-opener voor veel bezoekers.’

De afterparty ‘s avonds was een hoogtepunt. Albers: ‘Ik zag vijfentwintig mensen van één van onze grootste klanten echt vol-ledig uit hun dak gaan op de dansvloer. Dát wil je zien natuurlijk. Klanten en collega’s die gesprekken met elkaar voeren, elkaar in een informele setting ontmoeten en samen geïnspireerd worden. Dat legt een stevige basis voor een goede en creatieve samenwerking in de toekomst.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie