Premium

Frederike den Ottelander (ex-Ikea) gaat Buutvrij leiden: 'Misschien een atypische stap'

Jorn Dost wordt creative director. Reuben Alexander en Maarten Boer blijven als oprichters onderdeel van het managementteam.

Frederike den Ottelander is de nieuwe Buutvrij-baas

Creatief bureau Buutvrij for life presenteert zijn nieuwe managementteam. Frederike den Ottelander (36) wordt managing director, ze komt van Ikea, dat tot voor kort opdrachtgever van Buutvrij was. Jorn Dost (34), al langer werkzaam als creatief voor het Amsterdamse bureau, wordt creative director. Oprichters en eigenaars Maarten Boer (48) en Reuben Alexander (43) doen een stap opzij, maar blijven onderdeel van het managementteam.

Vuur aan de schenen

Den Ottelander was voorheen als country-marketingmanager eindverantwoordelijk voor de marketinguitingen van Ikea Nederland. In die rol werkte ze sinds 2019 tot afgelopen voorjaar nauw samen met Buutvrij, wat maakt dat ze goed bekend is met het bureau. 'Ik ken Buutvrij als bureau dat marketeers het vuur aan de schenen legt en blijft toetsen of ze wel echt ‘business for good' doen.'

Ikea stapte deze zomer van Buutvrij over op DDB Unlimited als zijn vaste bureaupartner. Rond diezelfde tijd verliet Den Ottelander het bedrijf om -tijdelijk- te gaan freelancen. 'De keuze van Ikea om voor DDB te kiezen, staat los van mijn vertrek toen. Het is bovendien een goede werkgever die begrijpt dat de ervaringen die ik er heb opgedaan ook mogelijkheden buiten het bedrijf biedt.'

Atypische stap

Ze noemt het 'misschien atypisch' dat ze van marketingmanager de overstap naar bureaubaas maakt, maar ‘het is ook een eer’. 'Mooi om het bureau te faciliteren het beste in merken naar boven te halen, net zoals ze bij mij in mijn Ikea-tijd hebben gedaan. Het lijkt misschien een wereld van verschil, maar ik zie vooral overeenkomsten. Voor beide functies geldt dat ik me inzet om een team te leiden, met veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Dat vond ik het allerleukst bij Ikea en ga ik nu bij Buutvrij weer doen.'

Reuben Alexander kwalificeert de aanstelling van Den Ottelander als positief, omdat ze 'door de bril van de opdrachtgever' kan kijken. 'Bovendien staat bij haar de menselijke maat vooraan, iets wat wij belangrijk vinden. Dat, in combinatie met onze campagnes voor merken die in de basis goed zijn, maar wel wat extra sex kunnen gebruiken, is goud waard.'

Niet de baas

Tegelijkertijd draagt Maarten Boer na bijna twintig jaar de creatieve leiding over aan Jorn Dost, die na vijf jaar senior creative en art director te zijn geweest, doorgroeit naar de rol van creative director. Boer zegt hierover dat het niet gaat om wie 'de baas' is, maar dat de beste mensen op de juiste plek horen te zitten. De aanstelling van Dost moet Boer de ruimte geven waarvoor hij Buutvrij in 2003 begonnen is: 'ideeën verzinnen die er nog niet zijn.' Boer: 'Het laat bovendien zien dat we talent de ruimte geven zich verder te ontwikkelen.'

Functietitels doen er bij Buutvrij niet toe, zegt Den Ottelander, maar formeel bekeken wordt zij als managing director eindverantwoordelijk en Dost creatief verantwoordelijk voor het bureau. 'Reuben kan nu al zijn tijd steken in de groei van Buutvrij en Maarten heeft alle tijd om merken op C-level uit te dagen positieve impact te maken.'

Advertentie
advertisement
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie