Trending deze week: Google brengt Augmented Reality naar het echte leven

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Dat Augmented Reality (AR) er is om te blijven is één ding dat zeker is. En waarom verwelkomen we het niet met open armen, als het ons dagelijks leven een stuk gemakkelijker maakt? Google laat ons maar weer zien dat technologie nog steeds voor niets staat, met een prototype AR-bril (geen zorgen, het is geen nieuwe versie van Google Glass) die gesprekken in real-time voor je vertaalt.

De bril werd afgelopen week geteased tijdens Google’s I/O 2022 event. Onder het mom van ons aller favoriet: ‘one more thing’ kondigde Google’s CEO Sundar Pichai de bril aan. Google wil taalbarrières doorbreken door gesprekken in real-time te vertalen en te transcriberen. Even een praatje maken met je buurvrouw die een andere taal spreekt? Eitje! Je ziet precies wat zij zegt, wanneer ze het zegt en dat recht voor je neus. Doordat de vertaling binnen je gezichtsveld gebeurt, kun je je gesprekspartner nog steeds aan blijven kijken en is de technologie dit keer dus geen ‘muur’, maar juist een verbindende factor.

Als Google het heeft over taalbarrières doorbreken, dan bedoelen ze ook echt álle taalbarrières. Zo is de bril ook een uitkomst voor mensen die slechthorend zijn. Zij kunnen meelezen met wat hun gesprekspartner zegt, als deze bijvoorbeeld geen gebarentaal spreekt. Online wordt al gespeculeerd over of het vertalen van gebarentaal in de toekomst ook een functie van de bril zal worden. Wij zijn voor!

Pichai gaat in de keynote nog een stukje verder in op AR in de échte wereld en benadrukt hoe belangrijk het is dat technologie niet in de weg komt te staan van de dingen die we lief hebben. 

‘It’s important we design in a way that is built for the real world — and doesn’t take you away from it. AR gives us new ways to accomplish this. (...) That potential is what gets us most excited about AR: the ability to spend time focusing on what matters in the real world, in our real lives. Because the real world is pretty amazing!’

Of en wanneer de bril uitkomt is nog één groot mysterie, maar we kunnen niet wachten om ‘m in het echt te zien

Dorst & Lesser, gespecialiseerd in de creatie van social media strategieën en content, schrijft wekelijks #trending.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie