Erik Kessels: ‘Ik word schijtziek van het woord samen’

Erik Kessels over recessie als voedingsbodem voor creativiteit. ‘De beste ideeën hebben iets van decadentie’

Als we uit de coronacrisis komen dan moeten we met z’n allen heel hard werken om de creatieve ideeën weer op niveau te krijgen, zegt Erik Kessels (founder KesselKramer). In het door hem ontworpen klokkentoren van Capital C praat hij over wat nodig is voor échte creativiteit.

‘De afgelopen tijd is heel veel gedaan om dingen te pamperen en iedereen tevreden en veilig te houden. Het is natuurlijk heel raar dat je dan zo’n corporate ziet met een heel groot hart erop met daarbij “zorg goed voor elkaar”. Allemaal goed bedoeld, maar soms ook hypocriet. Ik word schijtziek van het woord “samen”. Dat is een woord dat je hierna niet meer wil horen. Gezellig, samen. Ik hoop dat het snel weer gaat over dingen die vooruitgang brengen, in creativiteit.’

Crisis stimuleert creatief denken niet, meent de creatief en kunstenaar. ‘Er wordt gezegd dat recessie een goede tijd is voor creatieve ideeën, ik sta daar wel een beetje anders in. Echte creativiteit ontstaat in periodes dat het heel goed gaat. Het heeft een soort decadentie. Als er in reclame en marketing dingen echt veranderen, dan hebben mensen in eerste instantie zoiets van: “is dat nou nodig? Moet dat nou echt?” en later bleek het dan een geniale inval te zijn en een categorie te veranderen. We moeten straks vechten om de creativiteit die niet nodig is, verwarrend of zelfs verstorend, weer toe te laten.’

‘Om creatief te zijn moet je je supergoed voelen, het gevoel hebben dat je alles aankan en niet ’s bijvoorbeeld ‘s ochtends ruzie met je vriendin gehad hebben. Dan komt creativiteit er nog een keer bovenop. Mensen gaan nu vechten om deze periode achter zich te laten. Het is natuurlijk iets heel dwangmatigs geweest. Het is nodig om mensen te beschermen, maar dat heeft niets met creativiteit te maken.’

Bekijk ook de Adformatie Connects Live terug over the state of Dutch creativity: 

Adformatie Connects Live 10 met Darre van Dijk (TBWA\Neboko), Hans Brouwer (MassiveMusic) en Kerrie Finch (FinchFactor)

Plaats als eerste een reactie

Advertentie