Premium

Pisang Ambon kiest Lemon Scented Tea na pitch

Het ietwat vergeten drankmerk van Lucas Bols moet 'van herinnering naar hip' getild worden. De pitch liep eind vorig jaar.

Pisang Ambon vindt het tijd voor een comeback

Lemon Scented Tea is aangesteld als de nieuwe creatieve partner van drankmerk Pisang Ambon, onderdeel van Lucas Bols Company. De pitch liep eind vorig jaar, er was geen externe pitchbegeleider bij betrokken. Zowel het bedrijf als bureau laten onbenoemd welke andere bureaus er aan de pitch deelnamen.

De afgelopen jaren was het op marketinggebied relatief stil rond het merk. Het laatste wapenfeit dateert alweer van 2011, toen bureau Greenberry een campagne voor het drankmerk ontwikkelde. Met de keuze voor Lemon Scented Tea lijkt het erop dat deze samenwerking tot het verleden behoort, hoewel Pisang Ambon hier zelf geen uitspraak over wil doen.

De onconventionelen

Pisang Ambon, opgericht in 1948, was met name in de jaren tachtig en rond de eeuwwisseling razend populair als uitgaansdrankje onder jongeren. Tegenwoordig is 'de groeiende populariteit van fruit-based liqueurs' en het aantrekken van nieuwe doelgroepen de grote uitdaging om nieuw marktaandeel te winnen, aldus het merk zelf. Deze doelgroep wordt door Lemon Scented Tea omschreven als 'de onconventionelen' die goed passen bij het merk en de variëteit aan cocktails die je kunt maken met de originele bananenlikeur Pisang Ambon, aldus het bureau.

Nu het merk dit jaar zijn 75ste verjaardag viert, is het tijd voor een comeback. 'We willen een consistent merk-DNA creëren met een duidelijker emotioneel voordeel dat ook relevant is voor nieuwe doelgroepen. Met een focus op cocktails, van easy mixes tot mixologist cocktails, in de horeca en natuurlijk ook thuis', zegt Juliette Menne, director regional liqueurs & spirits bij Lucas Bols.

Zoete herinnering

Jan Bosch, creative director Lemon Scented Tea: 'Pisang Ambon is naast een mooi merk waar je creatief alle kanten mee op kunt, een zoete herinnering aan vroeger. Maar wie het nog kent, waant zich ook gelijk oud. Aan ons de schone taak om het merk van herinnering naar hip te tillen. De smaak en kleur vormen nog steeds het hart van het merk, hoewel er ook echt goede cocktails zijn bijgekomen.'

Lemon Scented Tea heeft de pitch naar eigen zeggen gewonnen op 'verhaal, emotie en cultuur'. Het Amsterdamse bureau gaat aan de slag met een nieuwe positionering en merkcampagne voor de internationale markt, met een eerste focus op de Benelux. De campagne moet in mei het daglicht zien, en wordt uitgerold in outdoor, online, social media, events in de horeca.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie