Licentieplatform Songtradr neemt MassiveMusic over

Met MassiveMusic kan Songtradr licentietechnologie samenbrengen met op maat gemaakte muziek. Oprichter Hans Brouwer blijft aan boord.

Muziekbureau MassiveMusic werd 21 jaar geleden opgericht door Hans Brouwer. Met de overname door Songtradr maakt het bedrijf een nieuwe stap. Dit b2b-muzieklicentieplatform is opgericht door de Australische producer Paul Wiltshire en heeft tegenwoordig zijn hoofdkantoor in Santa Monica.

Waar MassiveMusic zich van oudsher gespecialiseerd in op maat gemaakte en gezochte (sync/licensing) muziek voor commercials en merken, is Songtradr een techplatform waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht. Met meer dan 300.000 nummers die gelicentieerd zijn via het ecosysteem en meer dan 1,5 miljoen tracks op hun platform is Songtradr in minder dan vijf jaar tijd uitgegroeid tot leidend internationaal platform voor muzieklicenties. In 2019 nam het bedrijf al Big Sync Music over, en vervolgens ook Cuesongs, Song Zu, Pretzel en Tunefind. Daarnaast investeerde Songtradr in het ASX-genoteerde muziekdatabedrijf Jaxta.

In een band

MassiveMusic is met zo’n 85 werknemers en kantoren in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Los Angeles en Tokio een van de grootste creatieve muziekbureaus. Het werkt voor merken als Nike, Apple en UEFA. Brouwer blijft, net als de rest van het management, aan boord en wordt ceo van de service-tak van Songtradr. In muziektermen verwoordt hij: ‘Vanaf de eerste meeting voelde onze samenwerking alsof we al heel lang samen in een band zaten. We kijken ernaar uit onze internationale klanten verder te laten groeien. Harder, Better, Faster, Stronger, als ik zo vrij mag zijn om het revolutionaire duo Daft Punk te quoten.’

Volgens Songtradr staat de muziekindustrie door de explosieve groei van contentcreatie binnen alle soorten media op een belangrijk punt, omdat marketeers alles uit de kast moeten halen om maximale impact te maken. Paul Wiltshire, ceo van Songtradr. ‘Vanwege de complexiteit van de B2B-muziekindustrie is het een uitdaging om alle technologie volledig te benutten. Daardoor maken de B2B-markt en de consumentenmarkt voor muziek niet dezelfde groei door. Door onze bedrijven en vaardigheden samen te brengen, creëren we de grootte en het vertrouwen om de B2B-muziek industrie echt te veranderen.’

Paul Whitshire

Groei

De overname is volgens Brouwer niet uit nood geboren, maar echt uit ambitie om verder te groeien. Ondanks de beperkingen die COVID-19 met zich meebracht groeide de omzet van MassiveMusic in 2020 met dubbele cijfers in procenten ten opzichte van 2019. ‘We zien echt het voordeel voor onze klanten. We kunnen nu het maatpak én de confectie bieden, als je even in fashiontermen spreekt.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie