Premium

LVB wordt onderdeel van iO: ‘We blijven ons afzetten tegen het typische bureauwereldje’

Aart Lensink, oprichter van het Amersfoortse contentmarketingbureau, over de nieuwe samenwerking met bureaugroep iO.

V.l.n.r.: Aart Lensink (LVB), Jean-Paul Absil (LVB), Marieke Hogeterp (LVB), Brian Hirman (iO) en Coen Huibers (LVB)

Het Amersfoortse contentmarketingbureau LVB sluit zich aan bij de digitale bureaugroep iO (voorheen Intracto Group). LVB, opgericht in 1996, wordt onderdeel van de campus Utrecht, dat eind dit jaar naar een nieuwe locatie verhuist in het oude warenhuis van V&D op Hoog Catharijne.

Samen met zo'n zestig LVB'ers zullen 200 collega's van iO van daaruit opdrachtgevers bedienen. Het van oorsprong Vlaamse Infinite Opportunities (iO) heeft vergelijkbare campussen in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Den Bosch en over de grens in onder meer Göteborg, Stockholm, Sofia en Antwerpen. Nederlandse bureaus als Guc Agency, Burst, One Shoe en nu dus ook LVB vallen onder de bureaugroep.

LVB brengt versterking op het gebied van video, brand publishing en merkcampagnes, zegt Pieter Janssens, ceo van iO, desgevraagd. 'We zien een soort nieuwe balans ontstaan tussen digital en brand stories. Als iO hebben we de ingrijpende digitale transformatie van de afgelopen jaren van dichtbij meegemaakt. Nu is het tijd om meer nadruk te leggen op het onderscheidend vermogen in het merkverhaal. LVB heeft hierin een goede reputatie opgebouwd, niet alleen als merkenbouwers maar ook als intelligente contentspecialisten.'

Aart Lensink en zijn drie mede-ondernemers (Jean-Paul Absil, Marieke Hogeterp en Coen Huibers) van LVB blijven 'fulltime actief'. We vroegen Lensink om een nadere toelichting.

Het wat eigenwijze karakter van LVB vond ik altijd wel interessant. Inhoudelijke content voor publieke merken, vanuit Amersfoort, jij als alom bekende content-expert. Verdwijnt de charme van het bureau nu niet door op te te gaan in een grote bureaugroep als iO?

Het is ons plan, en ook wel de wens van iO, dat we onze mentaliteit en visie in het grote iO inbrengen. We hebben ons altijd, meestal schertsend, afgezet tegen het typische bureauwereldje waar alles snel oud en doodverklaard wordt en het nieuwe heilig. We blijven ons daartegen afzetten. We houden van de lange termijn. We zijn niet voor niets 27 jaar rustig doorgegroeid, juist door koers te houden. Merken bouw je met een visie op de lange termijn, maar dat geldt ook voor bureaus.

Hoe zijn de reacties intern? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen staat te springen om zo'n grote (cultuur)verandering; heb je collega's moeten overhalen? En gaat iedereen 'mee' of sneuvelen er ook collega's?

Ja, iedereen gaat mee. De collega’s zijn gelukkig enthousiast. Iedereen ziet wat er gebeurt in de markt, en dat de toekomst, zeker als je wil werken voor grotere opdrachtgevers, ligt bij de nieuwe generatie bureaus en bureaugroepen. Waar ze ook blij mee zijn, is de campus-filosofie. Die visie hadden we zelf ook al, alleen was onze schaal wat klein voor het echte campuswerk. Utrecht spreekt ook aan, zeker de locatie. Dus de mensen zijn blij en we zien voor iedereen mooie groeikansen. Ook is iedereen blij met de keuze voor iO. De meesten volgden natuurlijk de ontwikkelingen en zagen de diverse clubs ontstaan, waarbij iO qua mentaliteit het dichtst bij ons staat. Hard werken in combinatie met een nuchtere kijk op marketing; dat zijn wel de grote overeenkomsten tussen de iO- en LVB-cultuur.

En wat zeggen de klanten van LVB?

We hebben ze allemaal gesproken en de reacties zijn enthousiast. De meest voorkomende reactie is dat ze herkennen wat we beschrijven en waarom we het doen. Grote opdrachtgevers willen meer doen met minder bureaus. Geïntegreerd kijken naar de gehele customer journey. Geen onderling gesteggel tussen bureaus over wie wat doet.

Wat betekent dit voor jou persoonlijk in je dagelijkse werk? Je bent nu niet meer de grote LVB-baas, hoe sta je daarin?

M’n broer begon al te lachen bij de gedachte dat ik een baas krijg. Maar no worries. Ik heb er veel zin in en houd van m’n werk. Mijn persoonlijke plan is om er vakmatig alles uit te halen wat erin zit. We willen binnen iO groeien, en dat geldt dus ook voor mezelf. Sowieso was ik al lang niet meer de grote LVB-baas, hoor. Naar buiten toe leek dat soms zo, maar intern weten ze wel beter.

Wat gaat de samenwerking LVB concreet opleveren?

We hebben een visie op het bouwen van merken met content én advertising. Daar willen we mee op tournee binnen iO. Verder zijn we goed in video, en iO heeft nog weinig video-expertise in huis, dus daarin gaan we stappen maken. Brand publishing is ook iets wat wij graag doen voor onze klanten en waarbinnen iO nog alle ruimte voor is. Dus we voorzien vooral veel groei.

iO is ook actief in het buitenland. Betekent dit dat LVB ook voor internationale merken gaat werken?

Die kans is heel groot. Nederland loopt op een aantal gebieden, zoals contentmarketing, voor op andere landen in Europa. Ik sluit niet uit dat we snel in de trein naar Kopenhagen, Helsinki of Antwerpen zitten om uit te leggen hoe wij het zien.

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie