Premium

MightyHive (MediaMonks) start in Nederland. ‘Tijd voor een onafhankelijke mediaconsultancy’

Interview met managing director Richard Smoorenburg, head of data Suzanne Jansen en MediaMonks' Victor Knaap.

Suzanne Jansen en Richard Smoorenburg

MightyHive, de data- en digital mediaconsultancy van Sir Martin Sorrell’s S4Capital, opent zijn deuren in Nederland. Met de combinatie van datagedreven content en creativiteit vanuit MediaMonks is Sorrell’s ‘Holy Trinity’ van content, media en data in de Nederlandse markt compleet. Ook in-housing is een belangrijke tak van het bureau.

Richard Smoorenburg is aangesteld als managing director van MightyHive Nederland. Hij was chief digital officer bij IPG Mediabrands. Suzanne Jansen, eerder wereldwijd verantwoordelijk als practice lead analytics bij Artefact, is benoemd tot head of data.

MightyHive is een van de snelst groeiende bedrijven in Silicon Valley. Vorig jaar augustus werd al duidelijk dat MightyHive naar Nederland zou komen.

Richard Smoorenburg omschrijft MightyHive als een ‘data- en digital media consultancy’. ‘We helpen adverteerders en hun mediabureaus fact-based beslissingen te nemen en controle te geven over hun marketing. En we helpen merken van data (un)aware naar data-driven marketing organisaties te krijgen, niet alleen met behulp van onze experts op het gebied van data, maar ook op het gebied van digitale transformatie en in-housing.'

Hoe gaat MightyHive impact maken hier?

Victor Knaap: ‘Ik denk dat iedereen in de mediawereld weet dat er verandering moet komen: het verdienmodel van het bureau, exploitant en het belang van de klant lopen vaak door elkaar heen. Er zijn een paar dingen waar wij voor staan: complete transparantie in media spend, fact-based mediaplanning, technologieadvies en implementatie. 

‘Wij geloven dat het de hoogste tijd is voor een onafhankelijke consultant die klanten en hun mediabureaus adviseert om die transparantie te bereiken en first party data op orde te krijgen. Daarnaast hebben we in de loop van de jaren heel veel dikke consultancyrapporten gezien bij onze klanten waarin een wereld van data-gedreven marketing geschetst wordt. Het is nu tijd voor de implementatie daarvan.’

En als het gaat om in-housing?

Knaap: ‘Er is in Nederland geen in-housing specialist die op onze schaal opereert. Er is een ongelofelijk vraag naar data- en mediaspecialisten en wij hebben het netwerk en trainingsprogramma's om deze mensen te leveren. MightyHive is de grootste specialist op dit gebied in Silicon Valley en zit daardoor het dichtste bij de ontwikkelingen van alle grote techbedrijven.’

Wat biedt MightyHive wat 'traditionele' bureaus missen?

Knaap: ‘Traditionele bureaus missen vaak de incentives om hun klanten veel controle te geven over hun data en technologie. Het implementeren van technologie, het laten meekijken van klanten in systemen is vaak nog wel een brug te ver. De focus ligt vaak op het efficiënt executeren van mediacampagnes en veel traditionele mediabureaumodellen zijn dan ook daaromheen gebouwd.’

‘Mediabureaus kijken in onze optiek ook vaak niet naar alle kanten van een probleem, waar onze data- en enterprise consultants dat juist wel doen. Een mediaplan heeft nog nooit een businessprobleem opgelost, maar een consultancyrapport zonder implementatie ook niet. MightyHive slaat die brug.

'We zien onze dienstverlening dan ook als aanvulling op de traditionele mediabureaus en we zijn eerder concurrent van consultants als Accenture en Deloitte. Daarnaast is in-housing voor ons een speerpunt - een dienst die de traditionele mediabureaus nooit goed hebben ingevuld.’

We zijn eerder concurrent van consultants als Accenture en Deloitte
Wat zijn de grootste vraagstukken die klanten momenteel hebben (even los van de coronacrisis)?

Suzanne Jansen: ‘Veel van de organisaties waar we mee werken, zijn niet gebouwd als data gedreven bedrijf, maar zijn goed in hun core-business. Het besef dat elke transactie, elke bezoek, elke boeking, elke like en elke advertentie een geïntegreerd onderdeel is van de klantbeleving kwam in veel gevallen pas later. De hierdoor ontstane silo’s moeten doorbroken worden en plaatsmaken voor een datagedreven architectuur. Onder andere door het verdwijnen van third party cookies, het beveiligen van first party data en privacyoverwegingen maakt data een urgent onderwerp.’

Smoorenburg: ‘Daarnaast is er een groot probleem in het vertrouwen tussen de adverteerder en het mediabureau. Dat is niet zo gek, want als je dezelfde briefing naar tien verschillende mediabureaus stuurt, zal je zeer waarschijnlijk tien verschillende mediaplannen ontvangen. Op dit moment is dit proces arbitrair en dat moeten we veranderen. Mediaplanning moet een wetenschap worden, op basis van technologie en data.’

Jansen: ‘Om te zorgen dat er mediaplanningen gebaseerd op feiten, data en tech gemaakt worden is het essentieel dat de tech stack op orde is gemaakt. Zo kunnen we een andere grote zorg weghalen: de meerderheid van de marketeers (bijna 90 procent) geeft aan dat hun grootste prioriteit ligt bij het oplossen van hun datavraagstukken, maar de meeste weten niet waar ze moeten beginnen. Covid heeft de urgentie hiervoor versneld zichtbaar gemaakt, juist doordat direct-to-consumer en e-commerce zo belangrijk zijn geworden.’

Mediaplanning moet een wetenschap worden, op basis van technologie en data
Richard, jij had verschillende leidinggevende (digitale) functies bij IPG. Wat neem je daarvan mee naar MightyHive?

Smoorenburg: ‘Ik kijk met enorm veel plezier terug aan de periode nadat Traffic4u en bGenius waren overgenomen door IPG. Na de acquisitie bij Traffic4u en bGenius heb ik me kunnen bezighouden met het bouwen en opschalen van een organisatie. Ook het binden van mensen en de klantervaring is iets wat ik graag meeneem naar MightyHive.'

'Maar ik kijk er vooral ook naar uit om weer bij een digitale specialist aan de gang te gaan. Doordat de mediabureaus geïntegreerde off- en online-dienstverlening centraal stellen heb je onvoldoende focus op digitale versnelling voor de klant. Digitaal is nog lang niet uit ontwikkeld en we hebben qua innovatie nog niet het onderste uit de kan gehaald. Waar de meeste mediabureaus voor een geïntegreerde dienstverlening gaan kiezen wij voor de beste digitale dienstverlening.’

Suzanne en jij krijgen toegang tot zo’n achthonderd MightyHive specialisten wereldwijd en vele experts binnen het S4Capital netwerk. Hoe snel verwacht je te groeien in Nederland?

Smoorenburg: ‘Snel, niet alleen in het aantal mensen: ik verwacht ook snel de eerste klant aan te kondigen. Verder zijn we in de laatste gesprekken met een paar kandidaten die onze in-housing propositie gaan leiden. S4Capital is afgelopen jaar van tweeduizend naar vierduizend mensen gegroeid, onze verwachtingen zijn dus groot.’

Gaat het bureau hier ook echt MightyHive heten of wordt het straks allemaal MediaMonks?

Knaap: ‘Onze data- en digitalmediapropositie heet MightyHive, totdat de wereldwijde rebranding begint. Over ons einddoel is Sir Martin altijd duidelijk geweest: een unitary structure en een single brand. Daar zijn we intern hard mee bezig en daar zullen we snel meer duidelijkheid over te geven.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie