Premium

Mindshare blijft in Nederland bureau Unilever, GroupM grote winnaar mediapitch

Harry Dekker: 'Nieuwe ontwikkelingen binnen Unilever vragen om een ander samenwerkingsmodel met onze bureaupartners.'

ANP

In de grootste mediapitch van het jaar is Unilever tot een besluit gekomen. GroupM (WPP) komt daarbij als winnaar uit de bus. Mindshare had al het grootste deel van het media-activiteiten in handen en dat blijft zo in de vijf belangrijkste markten Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en China.

Ook in Nederland blijft Mindshare het bureau voor Unilever. Het GroupM-bureau - afgelopen week bureau van het jaar bij de AMMA's - werkt al sinds 2005 voor Unilever. In 2015 werd het contract rond het omvangrijke planning- en buyingaccount verlengd en nu dus nogmaals. 

Met zo'n 7,27 miljard euro aan jaarlijkse mediabestedingen is Unilever internationaal ook één van de grotere adverteerders.

Ook al is GroupM de grote winnaar van de mediapitch, ook andere holdings komen aan hun trekken. Omnicom's PHD won Unilever in Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland, Canada, Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Turkije. Havas Media won in Frankrijk van de holding.

Unilever kondigde de mediareview in januari aan.

De verdeling is als volgt:

Mindshare (WPP) VS, UK en Ierland, Nederland, België, Nordics, Italië, Oost-Europa, Zuid en Zuidoost-Azië (inclusief India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lankam, Indonesië, Filippijnen, Thailand, Vietnam, China, behalve Hongkong en Taiwan).

Omnicom Media Group: Canada, Duitsland, Oostenrijk, Zwitzerland, Midden-Oosten, Afrika, Australië, Nieuw-Zeeland. China: Hong Kong en Taiwan

IPG (Interpublic) Rusland, Oekraïne, Wit-Rusland, Latijns-Amerika, Griekenland 

Havas Media: Frankrijk, Spanje, Japan.

 

 

Get on the frontline

De aangestelde bureaus gaan Unilever-merken ondersteunen in de nieuwe marketingfilosofie ‘Get on the Frontline’. Die filosofie heeft drie principes: Get Real: data en empathie gebruiken om problemen uit het echte leven op te lossen, Do Good: ervoor zorgen dat het merkdoel een positieve verandering voor mens en planeet stimuleert. En Be Unmissable: ervoor zorgen dat merken opvallen in cultuur.

Harry Dekker, Media Director van Unilever Benelux laat aan Adformatie weten: 'Wij zijn verheugd dat deze review is afgerond en zien uit naar een hernieuwde samenwerking met Mindshare. Binnen Unilever hebben Marketing, Media en Commerce een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Als gevolg van digitale transformatie, ons consumer centricity model en ‘Get on the Frontline’ als onze nieuwe marketingfilosofie, zijn er interne activiteiten op vlak van data en technologie ontwikkeld en werken functionele teams nauw samen.

Dat vraagt ook om een ander samenwerkingsmodel met onze bureaupartners. De uitkomst van deze review creëert dan ook een unieke kans voor zowel Unilever als Mindshare om binnen een dynamisch medialandschap de samenwerking naar het volgende niveau te brengen.'

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie