Na een ongenadig harde klap zoeken PR-bureaus hun heil in innovatie

ADFORMATIE CONNECTS DAILY. Jasper Mulder spreekt met drie directeuren van communicatie- annex PR-bureaus over overleven in en na crisistijd.

Boven, Leontine Smith en Jasper Mulder. Onder, Vera Kops en Jos Govaart

Hoewel Lewis in Nederland via zijn Aziatische vestigingen al een aantal weken wist wat ongeveer op de Nederlandse PR-bureaus afkwam, was de klap sneller en harder dan voorzien. Opdrachten werden direct  afgezegd of gepauzeerd, ineens kwam de wereld even tot stilstand.

Vera Kops, directeur van Lewis Nederland, noemt het een emotionele rollercoaster waarin het bureau terecht kwam. Dan weer met alle energie er tegenaan om de dag erna te denken: dit is toch wel heel erg heftig en pittig.

Chaos organiseren

Het verhaal van de drie PR-bureaus in deze aflevering van Adformatie Daily is goeddeels hetzelfde. Leontine Smith van Smith Communicatie die in de eerst twee weken vooral vooral bezig was met het afzeggen van evenementen die het bureau organiseerde, of klanten daarin begeleidde. ‘We waren alleen maar aan het reageren op wat er gebeurde, pas later besefte ik: mijn  hele omzet is verschoven’

‘In drie dagen staat een groot gedeelte van je omzet stil’, zegt Jos Govaart van Coopr. In het begin ga je de chaos organiseren, de eerste aandacht gaat uit naar de mensen. Daarna denk je: uiteindelijk gaat dit ons een recessie opleveren, dus je wilt er sterk uitkomen, en zorgen dat je van waarde kan zijn voor je klanten.’

(Tekst loopt onder video door. In het begin heeft de video overigens wat last van ‘stilstaand beeld’, het geluid blijft goed . Het euvel verdwijnt vanzelf weer)

Advertentie
advertisement
Boven, Leontine Smith en Jasper Mulder. Onder, Vera Kops en Jos Govaart

Innovatie key

De nieuwe werkelijkheid nu, het perspectief begint weer een beetje te komen. Smith is uitgenodigd voor een pitch, en is met partners in Den Haag bezig met de innovatie van evenementen. Samen ontwikkelen ze ‘hybride’ vormen ervan.

Vera Kops van Lewis ziet in Azië de PR-budgetten weer op niveau komen en is trots een aangenaam verrast hoe medewerkers nieuwe communicatie hebben omarmd de afgelopen periode. ‘Ik denk dat we daardoor toekomstbestendig zijn geworden.’

Ook Jos Govaart van Coopr denkt dat innovatie het PR-bureau de waarde geeft die klanten zoeken. Dat betekent dat het Rotterdamse bureau weer teruggaat naar hoe het begon. Dat is terug te zien in de nieuwe huisstijl die vandaag is 'live' gegaan, en met de manier van werken: ‘We draaien het weer om. We laten het spel bij onze eigen mensen en onze eigen innovatiekracht beginnen.’

Reacties:

Theo van der Meer
Dank Leontine, Vera en Jos voor jullie openhartigheid. En Jasper voor de juiste vragen. Succes met het bevaren van deze wel heel woelige baren allemaal.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie