Premium

Nieuw bureau The Fresh Pool: 'Dé 50-plusser bestaat helemaal niet'

Olivier Koning en Paul de Kock van Leeuwen willen de 'heersende vooroordelen' rondom senioren ontkrachten.

Olivier Kong (l) en Paul de Kock van Leeuwen (door Dick van der Lecq)

Olivier Koning en Paul de Kock van Leeuwen lanceren The Fresh Pool. Het bureau wil met onderzoek, strategie en creatie de '50+ doelgroep' voor merken zien te bereiken. Het uiteindelijke doel is om een 'inclusievere marketingomgeving' te creëren, aldus de oprichters.

Die doelstelling vraagt volgens de heren -beiden vijftigers- om veel kennis over de genoemde doelgroep en verstand van 'impactvolle communicatie'. Het duo heeft een zogenoemde 'expert pool' samengesteld op het gebied van wetenschap, onderzoek, gedrag en creativiteit.

Paul de Kock van Leeuwen was jarenlang eigenaar van mediabedrijf Mediaplus, dat onder meer de vijftigplus-titels Plus Magazine en Max in zijn portfolio had. In een verder verleden werkte hij onder meer als media-inkoper bij Initiative Media. Olivier Koning was tot afgelopen voorjaar managing director van zijn eigen bureau Being There. Na 'uit het vak' te zijn gestapt, zei hij op deze site dat de reclamewereld ‘genadeloos is als het aankomt op leeftijd’. 'Als vijftigplusser ben je al gauw niet meer relevant, en dat is geen goede ontwikkeling.' Het mag duidelijk zijn dat Koning daar nu samen met De Kock van Leeuwen verandering in wil brengen.

Blinde vlek

Koning zegt nu: 'De doelgroep van 50 jaar en ouder is te lang de blinde vlek van veel marketeers geweest. Het is tijd om de heersende mythes en vooroordelen rondom deze groep te ontkrachten. Dé 50-plusser bestaat ook helemaal niet. Het is een heterogene groep van 7,3 miljoen consumenten die zich met de juiste communicatie meer begrepen, gezien en gehoord zal voelen. Wij willen laten zien hoe mooi deze groep mensen is: springlevend, koopkrachtig, divers en middenin de samenleving.'

De Kock van Leeuwen: 'Als mediaondernemer heb ik altijd de potentie van deze ervaren consumenten voor merken gezien. Het zijn er met 7,3 miljoen aanzienlijker meer dan de doelgroep 20-49 jaar, namelijk 6,7 miljoen. Het verbaast me dat het grote deel van de marketingbudgetten nog steeds op de 50-minners is gericht. Het wordt tijd om de 50+consument serieus te benaderen en te starten met campagnes die tegemoetkomen aan hun wensen.'

De eerdergenoemde expert pool bestaat uit onderzoeksbureau Motivaction, auteur Edgar Keehnen (van het boek Grey Ocean Strategy) en diverse freelance creatieven die ervaring opdeden bij onder meer TBWA, DDB, N=5 en Being There.

Lees ook: Waarom we vijftigplussers in het vak moeten koesteren

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie