Premium

Ohra switcht met nieuwe merkstrategie van pechvogels naar doemdenkers

Verzekeraar introduceert na 10 jaar nieuw duo Matthijs & Roos. ‘Niks vervlakking, gewoon écht goeie reclame’, aldus bureau Joe Public.

Het nieuwe Ohra-duo Matthijs & Roos

Met de vandaag gelanceerde campagne neemt Ohra na tien jaar en 27 tv-commercials afscheid van de bekende pechvogels Rob & Els, die plaatsmaken voor de stresskippen Matthijs & Roos, twee twintigers die eveneens onhandig zijn en om het minste of geringste in paniek schieten, maar waarbij uiteindelijk -dankzij Ohra- alles goed komt. In de eerste tv-commercial (zie onder) staat de kilometerverzekering centraal, waar in het hoofd van Roos al het onmogelijke misgaat, tot louche maffiapraktijken aan toe, maar ze gelukkig net op tijd door vriend Matthijs op de voordelen van hun Ohra-verzekering wordt gewezen. En dat lucht op.

Ohra weet zelf ook: niemand heeft voor zijn lol contact met een verzekeraar, dat toch vooral bekendstaat als moeizaam en ingewikkeld. Tegelijkertijd geeft de Ohra-klant de verzekeraar gemiddeld een 8,5 voor klanttevredenheid, aldus Ohra, en dat gegeven mag ook onder potentiële nieuwe klanten onder de aandacht worden gebracht. Met de nieuwe merkstrategie focust Ohra op het 'positief verrassen' van klanten in de brede zin, dus niet alleen bij een tegenvaller, maar ook bijvoorbeeld bij het afsluiten of verlengen van een verzekering.

In de campagne, ontwikkeld door Joe Public, sinds jaar en dag het vaste reclamebureau van Ohra, staat het gevoel van opluchting dat je ervaart bij een verzekeraar centraal, aldus beide partijen. Ook presenteert de verzekeraar -na veertig jaar- een nieuwe huisstijl en nieuw logo, van de hand van het Zuid-Afrikaanse zusterbureau van Joe Public. Brenda Gerritsen (head of marketing & communication Ohra) en Jeroen van Eck (strategy director Joe Public) lichten toe.

Advertentie
advertisement
Met het onhandige duo Rob & Els heeft Ohra meerdere prijzen in de wacht gesleept en de klant is blijkbaar ook tevreden… Waarom dan toch deze koerswijziging?

BG: 'De verzekeringsbranche is vrij ingewikkeld, we staan toch vooral bekend als ‘gedoe’. In het verleden hebben we dat als Ohra getracht op te lossen met de Paarse krokodil-campagne en later Rob & Els, waarbij de focus lag op pech en ongeluk. Met Matthijs & Roos laten we zien wat er góed kan gaan, dus waar de toegevoegde waarde van Ohra ligt. We gaan hiermee van ‘moeizaam’ naar ‘opluchting’. We zien dat onze huidige klanten tevreden zijn over onze diensten, zoals de klantenservice, maar de rest van Nederland weet dat eigenlijk nog niet, om het simpele feit dat we een verzekeringsmerk zijn. Met de nieuwe campagne willen we laten zien dat effectiviteit en plezier hand in hand kunnen gaan.’

JvE: ‘Het campagnegrid met Rob & Els draaide echt om schadeafhandeling; zij hadden een ongeluk, en Ohra loste dat voor ze op. Maar Ohra doet veel meer dan dat. We switchen nu van pechvogels naar doemdenkers, waardoor we een breder spectrum, zoals de kilometerzekering, onder de aandacht kunnen brengen. Dat had met Rob & Els nooit gekund, waar het Matthijs & Roos juist een gevoel van opluchting geeft.

Wat opvalt is dat zowel Rob & Els als Matthijs & Roos vrij dicht in de buurt lijken te komen van welbekende zeven vinkjes. Anders gevraagd: had het nieuwe duo -zeker in de huidige tijd- niet wat diverser gekund?

JvE: ‘Tegenwoordig zie je in reclame veel, laat ik zeggen, gemêleerde personages, maar nee, we zijn niet om de tafel gegaan om eens lekker een gemengd stel op te laten voeren. We zochten gewoon twee acteurs die het best de rol van stresskip tot leven laten brengen, en dat zijn Matthijs & Roos. Natuurlijk zijn er tijdens het casten allerlei acteurs met diverse achtergronden voorbijgekomen, maar dit duo kwam simpelweg als beste koppel uit de bus. Wat ik belangrijk vind: er moet over de campagne gepraat worden. Dus niks vervlakking, gewoon écht goeie reclame met een hoofdletter R.’

Wanneer is de missie geslaagd?

BG: ‘Als we onze boodschap, dus de essentie van positief verrassen, hebben weten over te brengen. Als heel Nederland weet wat er bij ons te halen valt. En ja, als dat leidt tot meer klanten is dat uiteraard mooi meegenomen.’

JvE: ‘Met Rob & Els hebben we door de jaren heen meerdere keren een Top10-notering bij de Loeki behaald, maar een gouden hebben we nooit gewonnen. Het zou een mooie stunt zijn als dat nu met Matthijs & Roos wel lukt.’

De campagne, met als pay-off 'Ja, dat is Ohra', wordt naast televisie ook op radio, online en social media uitgerold. Bekijk ‘m hieronder:

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie