Ook al zijn we concurrenten, we hakken met hetzelfde bijltje

Rik Ledder deed de nodige inspiratie op tijdens de laatste VIA Espresso-meeting en deelt zijn ervaringen.

Rik Ledder deelt maandelijks op Adformatie wat hem opvalt in de reclameindustrie

Sommige kennis haal je van blogs of uit vakbladen, maar de beste kennis haal je uit gesprekken met vakgenoten. En dan heb ik het niet over de vluchtige chitchat tijdens een netwerkevent, maar de gesprekken waar je samen echt de diepte in gaat, zoals tijdens de laatste VIA Espresso-meeting die ik deze maand mocht hosten. En natuurlijk de Just Getting Started-bijeenkomsten waar de nieuwe generatie bureauleiders ervaringen uitwisselt en elkaar inspireert, waarbij steeds dezelfde 4 P’s het uitgangspunt zijn: Pitches, Productie, Personeel en Poen.

We hakken met hetzelfde bijltje

Gesprekken over onzekerheid over cijfers. Over flexibel werken. Over diversiteit en inclusiviteit. Over eerlijk pitchen. Over nieuwe technologie en verdienmodellen. Over mensen en arbeidsvoorwaarden. Over de redelijkheid van targets die aandeelhouders opleggen. Over veranderende wetten. De gesprekken waren voor mij de bevestiging dat jezelf in de openbaarheid kwetsbaar durven op te stellen over je uitdagingen niet iedereen is gegeven, maar dat wanneer je hier een veilige plek voor biedt, mensen er maar al te graag gebruik van maken en elkaar steunen. Het zijn gesprekken zoals deze waarin je inspiratie krijgt van je vakgenoten die je enorm kan helpen om je eigen mening te bepalen. En dat is maar goed ook, want ook al zijn we ‘in the end’ elkaars concurrenten, veel vaker hakken we met hetzelfde bijltje en hoe fijn is het dan om elkaar te helpen en soms uit te dagen.

Door een aantal inzichten uit de gesprekken die ik in de afgelopen week heb gevoerd in deze column te delen, hoop ik hetzelfde effect bij jou te bereiken. Als bureaus moeten we elkaar immers helpen.

Niet iedereen is blij met het ‘nieuwe normaal’

Zo kreeg ik de bevestiging dat ondanks dat bij de meeste bureaus mensen nu 1 à 2 dagen per week thuiswerken, niet iedereen even blij is met het ‘nieuwe normaal’. Het merendeel van de bureauleiders geeft aan dat het thuiswerken geen positief effect heeft op de bedrijfscultuur en de creatieve output. Maar ondanks dat doet iedereen er wel aan mee. “Bied ik het niet aan, dan kiezen ze voor een ander bureau," hoorde ik veel mensen zeggen. Maar dat niet alleen, bureaus worden ook massaal flexibeler in hun werktijden en het aantal vakantiedagen, en dat allemaal omdat ze (met name de grote bureaus) veel moeite hebben met het vinden van de juiste mensen – vooral op account- en creatieniveau.

Deel uitmaken van de oplossing, niet van het probleem

Wat ook opvalt, is dat er steeds meer vragen (en eisen) worden gesteld over het type klant waar het bureau voor werkt. Heb je klanten die actief zijn op terreinen die onderwerp zijn van maatschappelijke discussie, zoals gokken, fossiele brandstof, vlees, zuivel of China? Dan is de kans groot dat men niet op die accounts wil werken. Nu is dat niet per se iets nieuws. De trend dat marketing zich richt op sociale of ecologische doelen bestaat al zo lang dat we het niet meer als een 'trend' zien. Het is de nieuwe realiteit, en gelukkig maar. Maar wat opviel in de gesprekken is dat er wel een verschuiving zichtbaar is. Het besef groeit dat door te werken voor bepaalde accounts je deel uitmaakt van de oplossing en niet van het probleem. Bureaus zijn er niet meer alleen om de wereld weer te geven zoals die is, we zijn hier om ons de wereld voor te stellen zoals we die zouden willen zien, en om te helpen die te verwezenlijken.

Door elkaar te helpen komen we verder

En dit zijn enkel nog maar de belangrijkste inzichten op het gebied van personeel. Je kunt je voorstellen dat over de andere thema’s, pitches, productie en poen, ook veel is gesproken. Mijn overallconclusie is kort maar krachtig: het vak is complex geworden, geen enkel bureau kan alles. Daarom is het nu, meer dan ooit, belangrijk dat we kennis en ervaringen over dit soort thema’s uitwisselen. Daarnaast is het essentieel dat we openstaan voor samenwerkingen. Door elkaar te helpen en stimuleren, halen we het beste in elkaar naar boven, maar dat niet alleen. Hoe prettig is het voor een opdrachtgever om te kunnen rekenen op een groep van experts die voor jou samenwerkt? Mijn ervaring is dat een opdrachtgever goede samenwerking beloont met loyaliteit en dat is goed voor iedereen.

Doe je mee?

Rik Ledder, voorzitter VIA en ceo van TBWA\Neboko, deelt op Adformatie.nl wat hem opvalt in de reclame-industrie. Deze maand deelt hij zijn visie over samenwerken en de kracht van jezelf kwetsbaar opstellen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie