Publicis Groupe ziet zware dip in Europa in tweede kwartaal

Amerika vangt de klappen van de bureauholding nog enigszins op.

Arthur Sardoun tijdens een videopresentatie van Publicis Groupe
Publicis

Publicis Groupe ziet zware dip in Europa in tweede kwartaal

Publicis Groupe is net als andere grote bureaunetwerken zwaar getroffen door de coronacrisis. De Franse holding zag het organische (bureau-)inkomen 13 procent dalen in totaal naar 2,3 miljard euro.

Advertentie
advertisement

In Europa viel de grootste slag, daar ging Publicis 23,5 procent in de min in organisch inkomen. Dat kwam uit op ruim 504 miljoen. Ook Latijns-Amerika en het Midden-Oosten tekenden een daling aan van boven de 20 procent.

Volgens ceo Arthur Sadoun viel het verlies in de Verenigde Staten nog enigszins mee. De Amerikaanse creatieve en mediabureaus zagen eind mei weer groei. De digitale tak Publicis Sapient kende een ‘goede start van het jaar’, maar eindigde negatief in het tweede kwartaal. Er was groei met dubbele cijfers voor de Amerikaanse health-gerelateerde activiteiten.

Maatregelen

Verder kwam Publicis per land met verschillende maatregelen en kostenbesparingen waarmee verdere daling van het inkomen kon worden afgewend. Zo werd in april een kostenbesparing van een half miljard aangekondigd. De uitgaven aan freelancers werden wereldwijd volledig stopgezet en de inhuur van externen is bevroren.

'Sommige bureaus doen het nog steeds geweldig. Sommige zijn bijzonder hard getroffen', zegt Sadoun. 'Een aantal bevindt zich in landen die snel zullen herstellen, andere in landen waar de regels niet zijn versoepeld. Mijn overtuiging in deze crisis is dat je erop moet vertrouwen dat je team het juiste zal doen.'


Het bedrijfsresultaat van Publicis Groupe daalde de eerste helft van het jaar met maar liefst 48,1 procent tot 251 miljoen euro, het nettoresultaat ging 60,6 procent in de min naar 135 miljoen.

Voorspellingen

Aan voorspelling voor de rest van het jaar, waagt Sadoun zich niet. 'De mate van onzekerheid is zodanig dat het onmogelijk is voor iedereen om voorspellingen te doen. Publicis richt zich op drie prioriteiten: zorgen voor zijn mensen; klanten bedienen en investeren in de digitale transformatie van de groep.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie