Premium

Roorda ziet dat teksten van z’n site schaamteloos zijn hergebruikt door een ander bureau

ARTeffect knipt en plakt zijn site vol met teksten van Amsterdams bureau, en dat is nog niet alles.

Roorda Reclamebureau is bezig met een nieuwe website, een uitgelezen moment om eens te kijken hoe effectief en vindbaar de teksten van zijn huidige site zijn.

Joeri Jansen, de creatief directeur van het bureau, tikte met zijn collega’s enkele zinnen in en de score was boven verwachting.

De teksten werden niet één keer, maar twee keer gevonden; één keer bij de site van Roorda zelf en één keer bij bureau ARTeffect, dat wonderwel precies dezelfde woorden had gebruikt.

Kortste weg naar resultaat is... overnemen van een ander

Het plagiaat bleek in verschillende tekstdelen en door de site van heen ARTeffect aanwezig. Zo werd de quote ‘Nieuws volg je niet, nieuws maak je’ van Jansen op de site van ARTeffect  nota bene toegeschreven aan Jeroen van Oers, de eigenaar van het bureau uit Tiel.

Ook een onmiskenbaar zinnetje als ‘Tijdens het lullen poetsen we door. En andersom’, werd schaamteloos met omringende zinnen overgenomen. Net zoals de uitzwaaier: ‘De kortste weg naar resultaat is bellen of mailen met…’

Teksten van ARTeffect en Roorda

Een kort onderzoekje leert dat het hergebruik ergens in 2020 moet zijn gebeurd. Bij bestudering van de teksten valt wel op dat niet alle taalvondsten van ARTeffect afkomstig zijn van Roorda.

Niet dat ARTeffect ze zelf heeft bedacht. Ook hier heeft het bij een Amsterdams bureau, Gedachtegoed, leentjebuur gespeeld. Er is andermaal rijkelijk geknipt en geplakt inclusief herkenbare zinnetjes als ‘We verstaan niet alleen ons vak, maar ook onze klanten’.

Bovendien blijkt het team van ARTeffect precies zoals dat van Gedachtegoed te bestaan uit ‘communicatie en design professionals met kwaliteiten die elkaar afwisselen en aanvullen’.

Links tekstdelen site ARTeffect, rechts van Gedachtegoed.nl
Links tekstdelen site ARTeffect, rechts van Gedachtegoed.nl

'Wat inspiratie opgedaan'

Naar de reden voor het plagiaat is het gissen. Als we Jeroen van Oers bellen blijkt dat de teamomschrijving die hij overnam van Gedachtegoed wat aan de ruime kant is voor zijn eigen bureau. ARTeffect is een eenmanszaak.

Van Oers ontkent dat hij teksten heeft overgenomen van andere sites, volgens hem 'kan het zijn' dat hij 'wat inspiratie heeft opgedaan op internet.'

(tekst loopt door onder afbeelding}

teksten gedachtegoed en ARTeffect

Maar de teksten zijn precies hetzelfde, leggen we hem voor. ‘Pfff, ja het is ook al zolang geleden.’ Hij volhardt dat hij ze niet gekopieerd heeft en op zijn eigen site heeft geplaatst. ‘Het was ter inspiratie, je geeft er toch een eigen draai aan.’

Aan het eind van het gesprek verlaat Van Oers zijn defensieve stellingen en laat weten er toch eens in te duiken. ‘Want een beetje beschamend is het toch wel’, zegt hij uiteindelijk.

Zijn site heeft hij na het gesprek direct offline gebracht.

'Mooi compliment'

Joeri Jansen van Roorda tilt niet al te zwaar aan het plagiaat. Hij noemt het ‘een mooi compliment en ook een goede reden om onze site nu te vernieuwen’. Volgende week lanceert Roorda zijn nieuwe website. Jansen nodigt ‘concullega’s' uit om weer vrij uit Roorda's werk te citeren. 'Maar dan wel graag even de bron vermelden.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie