Premium

Stay Grounded roept creatieve industrie op met trein naar Cannes te gaan

Tenminste één vliegtuig moet 'aan de grond' blijven, zo luidt de ambitie. 

Vliegen naar Cannes kan niet meer, vindt Stay Grounded

Het nieuwe initiatief Stay Grounded ziet vandaag het levenslicht. Het betreft een initiatief van Clear Music, WeFilm, AdGreen, We Are Raw en Jonge Honden, waarmee de creatieve industrie wordt opgeroepen om het jaarlijkse bezoek aan het Cannes Lions-festival in juni per trein te brengen, in plaats van met het vliegtuig. Ook de VIA en de Embassy of Dutch Creativity steunen het initiatief. 

De initiatiefnemers geven het startschot door zelf 'het vliegtuig te laten staan' en roepen vakgenoten op om hetzelfde te doen. De ambitie is om minimaal één vliegtuig aan de grond te houden. 

Concrete actie

Het is een bekend gegeven dat steeds meer bureaus en reclamemakers zich dagelijks bezighouden met het behalen van klimaatdoelen en hun voetafdruk willen verkleinen, toch vliegen er jaarlijks nog altijd veel creatieven van Nederland naar Cannes.

Mattijs van Andel (Clear Music): 'Zelfs op korte afstanden is vliegen nog altijd de meest gekozen vorm van reizen. De trein, het duurzame alternatief met slechts een paar uur meer reistijd van deur tot deur, staat gewoon te weinig op de radar. Stay Grounded wil hierin verandering brengen; in plaats van roepen dat het anders moet, maken we het de industrie makkelijk door de mogelijkheid tot concrete actie aan te reiken.'

De initiatiefnemers delen hun motivatie om met de trein te gaan in een reeks interviews op de social-mediakanalen van Stay Grounded. Met behulp van een pledge -een te ondertekenen belofte- kunnen andere geïnteresseerden zich aansluiten bij het initiatief. Deelnemers beloven hiermee niet te vliegen naar Cannes. De pledge kan vanaf dinsdagochtend hier ondertekend worden. 

Op het moment van schrijven hebben 66 personen de pledge ondertekend. De actie is geslaagd als in totaal 'minimaal honderd mensen' hebben getekend, aldus de initiatiefnemers. 

Brainpower

Jacques Vereecken van AdGreen: 'Wij zijn het vak waar briljante ideeën worden bedacht. Die brainpower is nu meer dan ooit nodig om andere problemen op te lossen. Het hele vak is ermee bezig, een B Corp-certificaat lijkt tegenwoordig het hoogst haalbare, maar wat draag je als bureau of creatief werkelijk bij aan een betere wereld? Waar maak je het verschil? Stay Grounded geeft je de kans om te laten zien dat je het serieus meent.'

De campagne wordt online uitgerold op de eigen kanalen van de genoemde partijen. Op staygrounded.nl is ook een campagnefilm te zien. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie