Premium

Stroom wint mediapitch NGF, golfwereld nog altijd 'te grijs'

Samen met bureaus Stroom en Positive wil de federatie 'vooroordelen aanpakken' die rond de golfsport leven.

Stroom wordt verantwoordelijk voor de mediastrategie, planning en inkoop van de NGF

Stroom heeft de pitch van de Nederlandse Golf Federatie (NGF) gewonnen. Het in Rotterdam en Amsterdam gevestigde mediabureau, onderdeel van Candid, wordt verantwoordelijk voor de mediastrategie, planning en inkoop van de NGF. De pitch liep al in oktober vorig jaar, Alfred Levi was als bestuurslid marketing & communicatie van de NGF bij de pitch betrokken. Het is niet bekend welke andere mediabureaus er aan de pitch deelnamen.

Nieuwe campagne

De NGF lijkt met een zekere opmars bezig te zijn. In september vorig jaar schreef het ook een pitch uit, onder reclamebureaus, om van het 'scheve imago' van de golfwereld af te komen. De pitch werd gewonnen door Creature Amsterdam (voorheen XXS), dat deze week bekendmaakte zijn deuren te hebben gesloten. Creature heeft het concept van een nieuwe campagne bedacht, maar met de sluiting is de verdere begeleiding en uitwerking overgenomen door digitaal bureau Positive, dat net als Creature onderdeel van Candid is. Stroom was hier als mediabureau bij betrokken. De campagne is geproduceerd door Mad Avenue. De campagne genaamd ‘Welcome to the club’ wordt uitgerold op televisie, online video en via print (Linda, Flair, VT Wonen) en is vanaf aanstaande maandag te zien. 

Vergrijzing

Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom, stelt dat vergrijzing in de golfwereld op de loer ligt. 'Het is daarom noodzakelijk om ook andere doelgroepen als jongeren en vrouwen te bereiken. Daarnaast zit het imago van de golfsport vol vooroordelen die eigenlijk allang niet meer kloppen. Om de golfsport in een ander perspectief te zetten, is daarom gekozen voor een themacampagne die deze vooroordelen aanpakt.'

Jaartsveld wil maar zeggen: golf is geen oude mannensport, en echt niet iedereen op het golfparcours heeft een rode ribbroek aan. 'Golf is voor iedereen die houdt van actief bezig zijn, ontspannen in de natuur en tijd doorbrengen met vrienden. De drempel om te starten wilde NGF ook in de praktijk wegnemen; zo zijn er gratis kennismakingslessen en staan er starters-tassen klaar. Bevalt het, dan kun je zes lessen boeken voor slechts 99 euro.'

Danielle Wallet, marketingdirecteur NGF, vult aan: 'Voor een gezonde golfsport op de lange termijn is nu actie nodig. Welcome to the club! Dat is wat we de komende jaren willen zeggen tegen iedereen die geïnteresseerd is in golf. We richten ons daarbij vooral op jongeren tussen de 25-50 jaar oud. Als we nu geen actie ondernemen vergrijst deze sport verder. De golfsport heeft zoveel mooie facetten die juist in deze hectische tijden prima passen: golf is, midden in het groen, sportief, sociaal, uitdagend en competitief.'

Op dit moment heeft de NGF 425.000 betalende leden bij 270 golfverenigingen in Nederland. De gemiddelde leeftijd van de leden is 54 jaar en 32 procent is vrouw. Waar de NGF voorheen jaarlijks 300.000 euro aan ‘externe media’ uitgaf, maakt het nu 1,5 miljoen euro per jaar vrij, zei Wallet vorig jaar in Adformatie.

Lees ook: Nederlandse Golf Federatie schrijft pitch uit onder 4 bureaus

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie