Trending deze week: Een creatieve revolutie

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Zijn we in een tijd beland waarin zelfs kunstenaars, creatieven en creators vervangen kunnen worden door robots en computers? Stel je voor: Je typt 'jonge modieuze vrouwen houden een cocktail vast' en kunstmatige intelligentie transformeert deze tekst binnen enkele seconden in een illustratie.

Tegenwoordig is augmented intelligence bijna overal te vinden. Het biedt talloze mogelijkheden voor marketingdoeleinden. Van Hollywood filters op Instagram tot zelf rijdende Tesla’s.

OpenAI's nieuwste model voor het genereren van afbeeldingen gaat nog een stapje verder. Dall-E is een programma die bij een zelfgeschreven tekst een bijpassende afbeelding, in elke stijl, genereert. Van eenvoudige illustraties tot realistische portretten, schilderijen in Rembrandt-stijl, you name it... Maar daar houdt het niet op. Dall-E kan niet alleen afbeeldingen en illustraties maken. De generator is ook in staat om teksten te creëren, zoals gedichten en zelfs computercodes.

Cosmopolitan was de eerste die een volledige magazine cover creëerde via Dall-E. Na een zoom-meeting van een uur, waarbij de meest bizarre beschrijvingen naar de generator werden geslingerd, was de cover zo goed als af. Ja, je leest het goed. Een uur. De mogelijkheden zijn eindeloos. Best eng of juist opwindend om na te denken over wat deze ontwikkeling ons in de toekomst zou kunnen brengen.

Wat betekent het voor kunstenaars, als AI poëzie kan schrijven en kunst kan maken? 

 

Dorst & Lesser, gespecialiseerd in de creatie van social media strategieën en content, schrijft wekelijks #trending. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie