Wenneker Group gaat verder als Pakt: ‘Merk zoekt specialist, niet groot bedrijf’

De naamswijziging moet 'de synergie' tussen de 8 productiehuizen onderling onderstrepen, zegt ceo Maartje van Wijk.

Maartje van Wijk en Maurice Wenneker

Wenneker Group, het moederbedrijf van acht film- en fotoproductiehuizen, gaat vanaf vandaag verder als Pakt. De naamswijziging moet duidelijker aangeven waar de verschillende labels voor staan.

Het gaat om de labels Wenneker (Amsterdam en Gent), Nosh, Peek, Crush, Explained, Volstok en Bsmart, die zijn verspreid over Nederland, België en Zweden. Wenneker werkt voor veelal internationale opdrachtgevers zoals Nestlé, Mojang (Minecraft) en Philips.

De naam Wenneker komt uit de tijd van de oprichting van filmcontentbureau Wenneker in 2005, toen Maurice Wenneker nog niet wist dat zijn bureau en latere groep 'zo groot' zouden worden. En wie Wenneker hardop uitspreekt, snapt al gauw dat de naam over de grens niet erg lekker bekt.

Best een beetje trots

De nieuwe naam Pakt moet de synergie tussen de acht productiehuizen onderling onderstrepen, zegt ceo Maartje van Wijk. Dat de naam Engels klinkt ('pact'), maar net anders wordt geschreven, is volgens oprichter Maurice Wenneker een knipoog naar de Nederlandse achtergrond van de bureaugroep. De namen van de acht individuele bedrijven blijven behouden - en dat is essentieel, zegt hij. 'Merken zijn voor hun creatieve content op zoek naar een specialist, niet een groot generalistisch bedrijf. We hadden altijd al verschillende disciplines in huis, van animatie tot foodcontent, maar dat was misschien niet altijd even duidelijk en ook de manier waarop de bedrijven onderling samenwerking bleef onderlicht. De nieuwe naam moet dit een push geven. Plus het is een mooie aanleiding om nog eens te laten zien wat we doen, daar mogen we best een beetje trots op zijn.’

Internationaal talent aantrekken

Binnen de groep werken nu 115 mensen die vanuit een ‘buy-and-build-strategie’ een jaaromzet van 23 miljoen euro realiseren, meldt Wenneker weinig bescheiden. De zaken lijken dus goed te gaan, wat tegelijkertijd de vraag oproept: wat moet de nieuwe bedrijfsnaam precies opleveren? Wenneker: 'We hopen natuurlijk ons klantportfolio uit te breiden. Bovendien willen we meer internationaal talent aantrekken, er is toch een war on talent gaande. Kijk, mensen die goed zijn in 3D-animatie zie je weinig in Nederland, maar in Zweden heb je er juist heel veel. Met de nieuwe naam kunnen we hen beter bereiken.’

Gevraagd naar de toekomst, zegt Van Wijk dat in ieder geval Duitsland ‘in beeld’ is. ‘Onze diensten zijn gericht op het leveren van content voor grote internationale merken. De focus voor de groei van onze groep ligt op bedrijven die zijn gevestigd in Noord-Europa.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie