Aldi komt in opstand tegen Kassa met campagne: 'Het is een oneerlijke vergelijking'

De discounter komt als duurste uit de jaarlijkse boodschappentest. Aldi vindt het 'appels met peren vergelijken' en start een campagne.

Discounter Aldi is boos op consumentenprogramma Kassa. De keten komt als duurste uit de jaarlijkse boodschappentest. Aldi vindt dat het resultaat een vertekend beeld geeft, en start als tegengeluid een campagne.

Het programma van BNNVARA doet elk jaar een test. Hierbij haalt Kassa budgetproducten bij verschillende supermarkten. De resultaten: het winkelwagentje bij Dirk is de goedkoopste (42,25 euro), Aldi (47,51 euro) en Lidl (46,96 euro) zijn de duurste.

Advertentie
advertisement

Oneerlijke vergelijking

Aldi is niet te spreken over het resultaat en gaat in verzet met een campagne. Deze omvat een website en posters in kranten met de slogan ‘Scherpe Prijs én Kwaliteit: dat is pas Kassa!’. 

Op de actiepagina legt Aldi uit waarom ze het een 'oneerlijke vergelijking' vindt. Het programma zou alleen naar de prijs kijken en niet naar de kwaliteitsverschillen. Bij Aldi gaat het niet om het allergoedkoopste, maar we bieden producten van een extreem goede kwaliteit juist voor een heel scherpe prijs. En kwaliteit is niet alleen prioriteit bij Aldi, maar ook bij de consument. Dat laatste negeert het consumentenprogramma Kassa volledig.' 

Robusta bonen

Aldi illustreert de kwaliteit met een paar producten, zoals zijn filterkoffie, hazelnootchocolade en stroopwafels. De keten prijst zijn koffie aan met de tekst: ‘Neem bijvoorbeeld onze filterkoffie rood. Die bestaat voor 90% uit Arabica bonen, dit zijn bonen van een zeer hoge kwaliteit, bevatten minder cafeïne wat ten gunste komt van de smaak. De overige 10% vullen wij aan met Robusta bonen. Dat ruik én proef je.’

Criticasters

Aldi is overigens niet de enige die kritiek heeft op de test. Dirk Mulder, retailkenner bij ING, liet via Twitter weten dat het onderzoek ‘niet serieus te nemen’ valt. Arthur van Amerongen, columnist bij Volkskrant en HP/De Tijd, reageerde: ‘Toch knap dat Kassa het klootjesvolk wijsmaakt dat een mandje boodschappen bij de AH goedkoper is dan bij de Aldi.’ En retailprofessor Laurens Sloot heeft ook een duidelijke mening: ‘Als je merken gaat vergelijken moet je ook de kwaliteit één op één kunnen vergelijken, anders ben je bewust de zaak aan het besodemieteren.’

Reacties: 3

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Bert
Geef mij de Aldi maar daar krijg je meer waar voor je geld
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Aldie
Verrassend. Socialisten houden blijkbaar veel van smerige uitzuigers en kapotmakers als ahold...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Tom de Jong
De Aldi is het laatste halfjaar flink duurder geworden met basis-zaken als thee en wc-papier. Bijna overal zijn een paar dubbeltjes bij de prijs op gegaan. Ik heb oude kassabonnen nog eens bekeken (ja, die bewaar ik de laatste 4 jaar) en de Aldi is idd flink duurder geworden het laatste halfjaar.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie