Apple moedigt met emotionele nocturne belang van creativiteit in quarantaine aan

Minimalistische ‘Creativity goes on’-advertentie brengt het publiek in vervoering.

Apple - Creativity goes on

Apple lanceert nieuwe advertentie waarmee het techbedrijf de creativiteit in quarantaine wil aanmoedigen. De video, in twee weken tijd ontwikkeld door TBWA\Media Arts Lab, laat zowel onbekende als bekende mensen zien in hun thuisomgeving. De afgelopen weken hebben al veel andere merken hetzelfde met hun campagnes hebben gedaan maar Apple weet met zijn video toch een gevoelige snaar te raken. Te zien is hoe de mensen omgaan met de ruimte, met anderen, creatief zijn en hierbij gebruikmaken van Apple producten. 

Een verveelde peuter staart vanachter de gordijnen naar buiten. Op de vensterbank houdt een teddybeer eenzaam de wacht. Het beeld van een lege bioscoop. Een bord met de woorden die vertellen die vertellen dat we er samen wel doorheen komen. De beelden worden begeleid met eentonig melancholisch pianospel… Droefenis ten top. Tot het eentonige pianospel ineens opleeft. 

Advertentie
advertisement

Samen creatief op afstand

Een moeder fotografeert haar spelende kind en edit de foto’s op een Mac. Een thuiswerker zit lachend achter een Macbook, een kind tekent aandachtig op haar iPad. Een muziekdocente geeft les via FaceTime. Een conference call… Samen donuts eten op afstand. Creatief samenzijn in quarantaine, jezelf vermaken, alleen opgesloten.

De nu gegeven tijd biedt mogelijkheden, zo laat Apple zien: mogelijkheden om je te richten op het ontwikkelen van nieuwe kennis en kunde. Verbeter je dans, leer een instrument bespelen, speel schaak tegen opa op een iPad. Apple toont de toepassingsmogelijkheden van zijn producten tijdens deze vreemde reis in quarantaine.

Apple - Creativity goes on

Creativiteit moet doorgaan

De creatieve mogelijkheden met de technische producten en services van Apple, zijn eindeloos, lijkt de techgigant duidelijk te willen maken. Leren, werken, entertainen, opvoeden, communiceren en spelen, Apple toont in de advertentie dat zij de technische middelen en mogelijkheden biedt om onszelf in deze woelige tijden te ontwikkelen: niet stilstaan, want creativiteit moet doorgaan. 

Of zoals Tim Cook, de ceo van Apple, zegt: Creativiteit is het licht dat ons laat zien wat mogelijk is, de brandstof die vooruitgang stimuleert, de schoonheid die ons menselijk maakt.

Steve Jobs

De pretentieloze video-advertentie, muzikaal begeleid door ‘Asleep at the Parade’ van The Young Ebenezers, is net als Heinekens ‘Ode aan nabij’ stil voorzichtig naar buiten gebracht. Misschien voelt de video daarom wel als een warme deken van aangereikte mogelijkheden in quarantainetijd. De techgigant lijkt hier zomaar een menselijk, toegankelijk gezicht te krijgen.

En Steve Jobs zag dat het goed was...

Volg hier ons liveblog over de coronacrisis

Plaats als eerste een reactie

Advertentie