Nederlandse Brouwers de fout in met campagne horeca: geen 1,5 meter, lekker staan, alles wat niet mag

Gouden Momenten moet laten zien dat consumenten ongedwongen kunnen genieten in de horeca. Maar die maatregelen....

De Nederlandse Brouwers is een tv-campagne Gouden Momenten begonnen om de horeca te steunen. Hoewel mensen weer naar de kroeg mogen of een terrasje kunnen pakken, houdt ‘minder ongedwongenheid’ veel consumenten nog weg van de horeca. Dat blijkt uit intern onderzoek van de koepelvereniging waar alle grote bierbrouwers bij zijn aangesloten.

Met de campagne willen brouwers laten zien dat je ook met inachtneming van alle geldende maatregelen,  volop samen kunt genieten op het terras, restaurant of café’, stelt Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers in het persbericht. ‘Wij willen hiermee zowel de horeca als de brouwers een steuntje in de rug geven in dit zware jaar.

Advertentie
advertisement

Gekelderd

De horeca kan de steun goed gebruiken. De bierverkopen in de horeca zijn in juni 58,1% lager  dan in dezefde maand vorig jaar. Maar of die blij moet zijn met de commercial die de brouwers hebben gemaakt, is nog maar de vraag. De  coronaregels worden met voeten getreden. Mensen staan naast elkaar, terwijl zitten de regel is, en de 1,5 meter afstand valt ook weinig te ontdekken.

Toch is er bij de productie van de spot wel degelijk rekening gehouden met de maatregelen , stelt een woordvoerder van Nederlandse Brouwers.

Maar er staan allerlei mensen dicht bij elkaar.

‘We hebben toch echt geprobeerd de regels na te leven. Voor sommige stelletjes is die 1,5 meter niet van toepassing, dat wekt misschien de verkeerde indruk.’

Dat lijkt me niet. Alleen het eindshot al, een groep mensen die staand proosten, dicht bij elkaar.

‘We hebben ook de ongedwongenheid willen laten zien, en daarbij zoveel mogelijk de afstandsregels gehanteerd. Ik kan me voorstellen dat het anders voelt, maar er is zeker over nagedacht. Belangrijkste is dat we onze boodschap om weer in de horeca van een biertje te genieten overbrengen.’  

Maar toch, ik zie de man met de spijkerblouse eerst dichtbij een man met een petje staan en even later met een vrouw proosten. Overduidelijk geen stelletjes.

‘We willen laten zien dat na zware maanden waarin de horeca dicht moest we weer samen kunnen genieten. Sommige shots hadden misschien iets duidelijker gekund.’

De horeca staat onder druk omdat mensen met een biertje op het bijvoorbeeld niet zo nauw  nemen met afstand houden. Is dit wel wat jullie nu willen communiceren?

'Jazeker, de campagne laat zien dat je heel ongedwongen de horeca kan bezoeken. We hebben een balans proberen te zoeken tussen dat te laten zien en de maatregelen die gelden. Misschien is dat niet in alle shots goed naar voren gekomen. We geven in andere communicatiemiddelen ook aan welke regels er zijn en dat ieder zich daaraan moet houden.'

De tv-campagne is gedurende de maand augustus te zien bij de Ster, RTL en op de Talpa-zenders. De campagne wordt ook online via Facebook en Instagram gevoerd. Brouwers roepen iedereen op zijn gouden moment te delen onder de hashtag #goudenmomenten. Een paar bekende Nederlanders deelden reeds hun gouden moment op www.goudenmomenten.nl 

Reacties:

Sam Ultra
Wat een draaikont - je ziet het toch? Als een 12-jarig kind dat zijn huiswerk slecht heeft gemaakt.
"Onze productie was toch wel een beetje goed". Natuurlijk wil hij hem niet overdoen. Bah.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie